Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva litterära analyser
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att läsa och analysera skönlitterära verk, där fokus ligger på att förstå och tolka teman, karaktärsutveckling och stilistiska medel. Eleverna ska utveckla förmågan att formulera sina åsikter och analyser i skriftlig form samt att koppla dessa till samhälleliga och individuella frågor.
Kunskapskrav
Eleven läser skönlitteratur och analyserar texter med god förståelse. Dessutom skriver eleven litterära analyser, där de tydligt identifierar teman, stilistiska medel och beskriver hur dessa påverkar textens budskap.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till litterär analys (10 min)
- Diskutera vad litterär analys innebär och varför den är viktig.
- Gå igenom centrala frågor att ställa vid analys av skönlitteratur: “Vad handlar texten om? Vilka teman och motiv framträder? Vilken stil använder författaren och hur påverkar det berättelsen?”
Teman och motiv (10 min)
- Definiera vad tema och motiv är och hur de samverkar i litteratur.
- Analysera vanliga teman som identitet, relationer och makt, och be eleverna ge exempel på hur dessa teman kan skildras genom karaktärer och handling.
Övning: Analys av en litterär text (10 min)
- Dela ut ett utdrag från en skönlitterär text och be eleverna läsa den noggrant.
- Be dem notera teman, karaktärsutveckling och stilistiska medel i texten.
- Diskutera elevernas observationer i helklass.
Skrivövning: Litterär analys (10 min)
- Be eleverna skriva en kort litterär analys (400-500 ord) av den text de just läste, där de identifierar centrala teman, stilistiska medel och hur dessa bidrar till textens budskap.
- Låt dem använda den struktur som diskuterades: inledning, analys av teman och stilistiska medel, avslutning.
Avslutande reflektion (10 min)
- Samla klassen och fråga vad de har lärt sig om litterär analys och dess betydelse.
- Diskutera hur förståelsen av litterära verk kan fördjupas genom analys.
- Fråga dem hur dessa färdigheter kan tillämpas på andra litterära verk och texter i framtiden.
Aktivitet
Eleverna ska revidera sina analyser utifrån feedbacken de får under diskussionerna och lämna in en slutgiltig version (500-600 ord) för bedömning.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad innebär litterär analys?
- Nämn två centrala teman i litteraturen.
- Vilken roll spelar karaktärsutvecklingen för berättelsens tema?
- Hur kan stilistiska medel påverka vår uppfattning av en text?
- Varför är det viktigt att reflektera över egna erfarenheter i litterär analys?
Hemläxa
Välj en skönlitterär bok eller novell och skriv en djupgående litterär analys (500-700 ord) där du identifierar centrala teman och beskriver stilistiska medel. Reflektera även över hur texten speglar aktuella samhällsfrågor.
Fördjupningsuppgift
Som en del av fördjupningsuppgiften ska eleverna välja ett litterärt verk och göra en detaljerad litterär analys (800-1000 ord), med fokus på stilistiska medel, berättarperspektiv och hur dessa påverkar textens budskap och relationer.
Förslag för nästa lektion
Tema: Berättande skrivande – att skapa fiktiva världar. I nästa lektion kommer fokus ligga på att skriva kreativa berättelser där eleverna får använda sina fantasi- och skrivkunskaper för att skapa fiktiva världar och karaktärer. Denna lektion är relevant då den stimulerar kreativitet och ger eleverna möjlighet att experimentera med narrativ teknik och stil.
Förberedelser
- Förbered exempel på litterära verk som använder intressanta berättartekniker.
- Utveckla frågor som kan vägleda eleverna genom analysprocessen.
- Se till att material och resurser för skrivövningar är tillgängliga.