En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Svenska – Muntlig Framställning

Muntlig Framställning av Utredande och Argumenterande Slag

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Muntlig framställning

Arbetsmoment: Muntlig Framställning av Utredande och Argumenterande Slag

Vecka 1: Introduktion och grundläggande koncept

  • Mål: Förstå grunderna i muntlig framställning och syftet med arbetsmomentet.
  • Aktiviteter:
    • Introduktion till muntlig framställning: vad är utredande och argumenterande framställningar?
    • Genomgång av centralt innehåll och syfte.
    • Diskussion om språkriktighet och syfte-mottagarsamband.
    • Introduktion till den retoriska arbetsprocessen (planering, genomförande, analys).
  • Uppgift: Välj ett aktuellt ämne för egna framställningar.

Vecka 2: Planering och research

  • Mål: Lära sig att planera en muntlig framställning och göra research kring ämnet.
  • Aktiviteter:
    • Genomgång av hur man strukturerar en utredande och argumenterande framställning.
    • Arbeta med att formulera teser och argument.
    • Introduktion till olika källor och hur man hittar relevant information.
  • Uppgift: Gör en skiss/adaptiv plan för presentationen, inkl. tes och argument.

Vecka 3: Utformning av presentation

  • Mål: Arbeta med att skapa presentationsmaterial och öva språkriktighet.
  • Aktiviteter:
    • Genomgång av olika presentationstekniska hjälpmedel (t.ex. PowerPoint, Prezi, video).
    • Praktisk övning i att skapa visuella hjälpmedel.
    • Fokus på språkriktighet i både text och tal.
  • Uppgift: Skapa ett första utkast till presentationen med digitala hjälpmedel.

Vecka 4: Genomförande och övning

  • Mål: Öva på att framföra presentationen och få feedback.
  • Aktiviteter:
    • Genomgång av presentationsteknik och kroppsspråk.
    • Övning i små grupper där eleverna framträder för varandra.
    • Ge och ta emot konstruktiv feedback enligt en fast struktur.
  • Uppgift: Revidera presentationen baserat på feedback.

Vecka 5: Slutpresentationer

  • Mål: Framföra slutpresentationer inför grupp/klass.
  • Aktiviteter:
    • Genomförande av slutpresentationer, antingen live eller inspelade.
    • Reflektion kring vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.
    • Avslutande diskussion om lärdomar från hela arbetsmomentet.
  • Uppgift: Skriftlig reflektion och analys av egen prestation samt en kamratbedömning.

Utvärdering

Skapa en bedömningsmatris för att utvärdera presentationerna baserat på språkriktighet, struktur, användning av hjälpmedel och förmåga att engagera publiken. Genom att följa denna struktur kommer eleverna att kunna utveckla sina färdigheter i muntlig framställning samt få en djupare förståelse för hur man genomför en strukturerad och argumenterande presentation. Anpassa gärna innehållet efter elevernas behov och förutsättningar!


×