Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Presentation av identitetstexter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att presentera sina egna texter och diskutera litterära verk och teman som identitet. Fokuset ligger på att kommunicera sina tankar och känslor på ett tydligt och strukturerat sätt, samt att ge och ta emot konstruktiv kritik.
Kunskapskrav
Eleven deltar i samtal och diskussioner, där denne uttrycker sina tankar och ger exempel på sin insikt kring identitet. Vid presentationer visar eleven på förmåga att anpassa sin kommunikation till syfte och mottagare. Eleven kan även formulera sig i tal och strukturera sin presentation för att kunna föra fram sitt budskap effektivt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationerna (10 min)
• Förklara syftet med presentationerna och vikten av att dela sina tankar om identitet med andra.
• Diskutera vad som kännetecknar en bra presentation, inklusive tydlighet, engagemang och innehåll.
• Gå igenom reglerna för presentationerna, inklusive tidsramen och vikten av respektfullt lyssnande.
Genomgång av feedbackprocessen (10 min)
• Presentera modellen för hur eleverna ska ge och ta emot feedback.
• Diskutera exempel på konstruktiv kritik och hur man formulerar sina åsikter på ett respektfullt sätt.
• Målet med feedbacken är att hjälpa varandra att förbättra sina texter och presentationstekniker.
Presentationer av identitetstexter (25 min)
• Låt eleverna presentera sina identitetstexter i tur och ordning. Sätta en tidsgräns på 3-4 minuter per elev för att tillåta alla att få tala.
• Be övriga elever att ta anteckningar och planera vad de vill ge feedback på efter varje presentation.
• Var noga med att hålla en positiv och stödjande atmosfär under hela presentationssessionen.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
• Efter presentationerna, ge eleverna tid att reflektera över vad de har lärt sig av varandras texter och presentationer.
• Diskutera kort hur de kan använda den feedback de fått för att förbättra sina skrivkunskaper.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att sammanfatta de bästa insikterna och kommentarer de fått om sina egna texter och skriva ner hur de planerar att implementera denna feedback i sina framtida skrivprojekt. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.
Exit-ticket
• Vad tyckte du var most inspirerande med en annan elevs presentation? Svar: Jag gillade hur de kopplade sin identitet till kulturella händelser.
• Vilken feedback fick du som du tycker var mest värdefull? Svar: Jag fick höra att jag skulle vara mer konkret med mina exempel.
• Hur kommer du att använda den feedback du fick? Svar: Jag kommer att arbeta på att göra mina berättelser mer tydliga och detaljerade.
• Nämn en sak som du har lärt dig från att se andras presentationer. Svar: Jag har lärt mig att det är viktigt att ha ögonkontakt och att använda kroppsspråk.
• Hur kände du dig inför att presentera? Svar: Jag var nervös men också lite spänd av förväntan att dela mina tankar.
Hemläxa
Revidera din identitetstext baserat på den feedback du har fått. Skriv en ny version som är 500-700 ord lång och som reflekterar dina förbättringar.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan erbjudas att skriva en reflekterande essä som belyser de olika perspektiv och insikter från sina klasskamraters identitetstexter. De ska framhäva olika kulturella aspekter och sätta egna erfarenheter i relation till vad som presenterats.
Förslag för nästa lektion
Diskussion om identitet och samhälle. I nästa lektion kommer eleverna att delta i en diskussion kring hur identitet formas och påverkas av samhälleliga faktorer, exempelvis normer, traditioner och media. Genom att koppla sina egna erfarenheter och presentationerna från tidigare lektioner kan eleverna fördjupa sin förståelse för hur vidsträckt och mångfacetterad frågan om identitet är i vår samtid.
Förberedelser
• Förbered diskussionsfrågor som stimulerar till eftertanke och reflektion.
• Ha tillgång till exempel på aktuella händelser eller texter som kopplar till identitet i samhället.
• Tänk på metod för att dokumentera klassens diskussioner och insikter.
––––
M.v.h. Isak Skogstad