Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Stavning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 7–9 ska undervisningen i svenska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, samt att läsa och reflektera över olika texter. Det inkluderar också strategier för att skriva olika typer av texter, däribland fokus på stavning och språknormer. Eleverna ska arbeta med språkliga strukturer och normer, där stavning, meningsbyggnad och ordklasser är centrala moment. [Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Betygskriterier
För betyget E ska eleven visa att denne formulerar sig enkelt och begripligt med fraser och meningar i skriftliga framställningar. Det innefattar korrekt användning av stavning och de vanligaste skiljetecknen samt meningsbyggnad. [Lgr 22, Svenska, Åk. 9]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till stavning (10 min)
- Gå igenom vikten av korrekt stavning och hur det påverkar förståelsen.
- Diskutera vanliga stavfel och strategier för att undvika dem.
- Presentera några verktyg och digitala resurser för stavningshjälp.
- Ge exempel på stavningsregler och också på de mest förekommande undantagen.
Skriva en text med fokus på stavning (20 min)
- Instruera eleverna att skriva en kort text där de fokuserar extra på stavning.
- Uppmana dem att aktivt använda ordböcker och digitala verktyg för att kontrollera sina stavningar.
- Samla in texterna och ge feedback på rättningar samt ge exempel på korrekt stavning.
Grupparbete kring stavningsregler (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem en lista med vanliga svårstavade ord.
- Låt grupperna diskutera och skapa en checklista med stavningsregler som de anser viktiga.
- Grupperna presenterar sina fynd för klassen.
Avslutning och reflektionsövning (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion och diskutera vad eleverna har lärt sig om stavning.
- Låt eleverna skriva ner en sak de kommer att tänka på i samband med stavning.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Stavning | Processen att skriva ord korrekt enligt språknormer. | Från medeltidslatin “stabilire” som betyder att “fästa” |
Ordbok | En samling av ord och deras definitioner eller böjningsformer. | Från tyskans “Wörterbuch” som refererar till “bok av ord”. |
Meningsbyggnad | Strukturen av meningar och hur olika delar samspelar för att ge mening. | Från latinets “constructio” som betyder “att bygga” |
Språknormer | Regler och konventioner som styr hur språket används. | Från latinets “norma” som syftar på “mönster” eller “standard”. |
Diskussionsfrågor
- A. Stavning: Hur viktigt tycker du att det är med korrekt stavning i olika sammanhang, som i skolan, på sociala medier eller i arbete? Finns det situationer där du tycker att stavning kan vara mindre viktigt?
- B. Orsaken till stavfel: Vilka faktorer tror du bidrar till att många gör stavfel? Är det stress, bristande kunskaper eller något annat? Diskutera med en kamrat.
- C. Digitala verktyg: Tror du att användning av digitala verktyg för stavningskontroll gör oss slappare när det kommer till vår egen stavning? Varför eller varför inte?
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i par där de skriver tillsammans en kort berättelse som innehåller minst 10 svårstavade ord, och de ska använda ordböcker för att kontrollera dessa. De ska sedan byta berättelser med ett annat par och göra en korrekturläsning för att ge feedback på både stavning och meningsbyggnad. Syftet är att öka medvetenheten kring stavning och uppmuntra kamratrespons. Denna aktivitet syftar till att kombinera skrivande med interaktion, vilket gör lärandet mer dynamiskt och engagerande.
Exit-ticket
- Vad är en stavningsregel och ge ett exempel? Svar: En stavningsregel är en överenskommelse om hur ord ska skrivas korrekt, exempelvis “i” före “e” på engelska.
- Nämn ett digitalt verktyg du kan använda för att hjälpa dig med stavning. Svar: Grammarly, Word eller Google Docs.
- Vad är meningsbyggnad och varför är den viktig? Svar: Meningsbyggnad handlar om hur olika delar av en mening samverkar, viktigt för att skapa tydlighet.
- Ge tre exempel på vanliga stavfel. Svar: “skola” istället för “skåla”, “de” istället för “dem”, “kommit” istället för “komit”.
- Nämn två tips för att förbättra din stavning. Svar: Använd ordböcker och skriv långsamt för att tänka efter om stavningen.
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en text de nyligen har skrivit och gå igenom den noggrant för att rätta sina stavfel. De ska också skapa en lista med de ord som de tyckte var svåra att stava och leta efter synonymer eller alternativa ord som kan användas istället. Detta ska sammanställas till en presentation som de ska dela i klassen nästa gång.
Citat
“Språk är en uppfinning som hjälper oss att förstå världen.” – Noam Chomsky, 1965. Det här citatet belyser språkets betydelse för vår förståelse och kommunikation, vilket kopplar till vikten av korrekt stavning och språkliga normer i vårt skrivande.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Ordningsföljd i meningar”. Denna lektion syftar till att förbättra elevernas förståelse för hur meningsbyggnad och ordning av ord påverkar tydligheten i kommunikationen.