Lektionsplanering: Svensk barnlitteratur genom tiderna
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Svensk barnlitteratur genom tiderna
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera barnlitteraturens utveckling, undersöka dess teman, stil och påverkan på barns läsande och lärande.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera barnlitterära texter samt diskutera deras teman och stilistiska drag i relation till samhället och pedagogiska syften.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till barnlitteraturens historia (15 min)
- Presentera barnlitteraturens utveckling från tidiga verk till moderna exempel.
- Diskutera hur barnlitteraturen reflekterar det samhälle som den skapas inom och vilken roll den spelar i barns utveckling och lärande.
- Introducera viktiga författare, som Astrid Lindgren och Elsa Beskow.
Centrala teman och genrer i barnlitteratur (15 min)
- Analysera vanliga teman som vänskap, äventyr, moral och familj i barnlitteraturen.
- Diskutera olika genrer såsom sagor, fabelberättelser och realistiska berättelser.
- Ställ frågor om hur barnlitteratur kan påverka barns värderingar och livssyn.
Fokus på framstående författare (10 min)
- Ge exempel på framstående barnboksförfattare och deras mest kända verk.
- Diskutera hur dessa författare hanterar teman och stil i sina böcker och deras betydelse i barnens uppväxt.
- Låt eleverna ge exempel på sina egna favoritbarnböcker och diskutera varför de har valt dessa.
Gruppdiskussion och presentation (10 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik barnbok eller författare att studera.
- Grupperna ska förbereda en kort presentation om berättelsens teman, stil och inverkan på läsarna.
- Låt grupperna dela sina insikter och diskussioner med klassen.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en egen kort barnberättelse som riktar sig till yngre barn. Berättelsen ska inkludera tydliga teman som vänskap, äventyr eller lärande och ha en moralisk poäng. De ska även skapa en illustrerad sida av sin berättelse för att göra den mer tilltalande för en yngre publik. Varje elev ska ge en presentation om sin berättelse och förklara valet av ämnen och illustrationer.
Exit-ticket
- Vilken barnbok eller författare tyckte du var mest intressant och varför? Svar: [Öppen fråga]
- Nämn ett centralt tema i barnlitteraturen som du tycker är viktigt. Svar: [Öppen fråga]
- Hur tror du att barnlitteratur påverkar barns förståelse av världen? Svar: [Öppen fråga]
- Vad tyckte du om den egna berättelsen du skrev? Svar: [Öppen fråga]
- Hur kan en berättelse för barn vara både underhållande och lärorik? Svar: [Öppen fråga]