Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Svenska – Upplysningstiden och romantiken

Lektionsplanering: Upplysningstiden och romantiken

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Upplysningstiden och romantiken

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska undersöka och analysera litteratur från upplysningstiden och romantiken, samt förstå dessa epokers påverkan på samhälle och kultur.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära verk och diskutera teman, stilar och historisk kontext.

Lärarledda instruktioner

Översikt av upplysningstiden (15 min)

  • Introducera upplysningstiden som en period präglad av rationellt tänkande, vetenskap och mänskliga rättigheter.
  • Diskutera litteraturens roll under upplysningstiden och dess syfte att informera och utbilda.
  • Presentera centrala verk och författare som Johan Henrik Kellgren och Olof von Dalin.

Romantikens kännetecken (15 min)

  • Introducera romantiken som en reaktion mot upplysningens fokus på förnuft, och istället betona känslor, natur och det subjektiva.
  • Presentera viktiga författare som Erik Axel Karlfeldt och deras bidrag till romantisk litteratur.
  • Diskutera teman som längtan, naturens skönhet och det gåtfulla.

Tematisk jämförelse (10 min)

  • Jämför och kontrastera nyckelteman från upplysningstiden och romantiken.
  • Diskutera hur dessa epoker tar sig uttryck i litteraturen och hur de speglar samhället i sina respektive kontexter.
  • Engagera eleverna i en kort diskussion om hur dessa teman kan kopplas till modern litteratur.

Gruppdiskussion och presentation (10 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik upplysnings- eller romantisk text att studera.
  • Grupperna ska förbereda en kort presentation som inkluderas handling, teman och deras inverkan på litteraturen samt samhället.
  • Låt grupperna dela sina insikter och diskussioner med klassen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort berättelse eller poem inspirerat av antingen upplysningstiden eller romantiken. Berättelsen ska inkludera tydliga teman som är typiska för den valda epoken, som förnuft och vetenskap för upplysningen eller känslor och natur för romantiken. De ska också förbereda en kort presentation som beskriver valet av tema och stycke.

Exit-ticket

  • Vilket verk från upplysningen eller romantiken intresserade dig mest? Varför? Svar: [Öppen fråga]
  • Nämn ett centralt tema från hela upplysningstiden. Svar: [Öppen fråga]
  • Hur ser du på skillnaderna mellan upplysningens och romantikens syn på världen? Svar: [Öppen fråga]
  • Vilka känslor väckte romantikens litteratur hos dig? Svar: [Öppen fråga]

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp
×