En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Tyska – Passiv

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Tyska

Tema: Passiv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen omfattar passiv konstruktion i tyska språket, inklusive hur passiv används för att förmedla handlingar där det inte är viktigt att betona vem som utför aktiviteten. Eleverna ska förstå skillnaden mellan aktiv och passiv röst.

Kunskapskrav

Eleven kan formulera och förstå passiva meningar i både tal och skrift. De ska kunna identifiera och använda passiv form korrekt i sina egna texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till passiv (10 min)

  • Förklara vad passiv är och varför man använder det i tyskan.
  • Skillnaden mellan aktiv och passiv röst med exempelmeningar för att illustrera.

Genomgång av passiv konstruktion (10 min)

  • Förklara hur passiv bildas genom att använda hjälpverb (werden) och perfekt particip.
  • Visa exempel på hur man omvandlar en aktiv mening till passiv.

Övningsuppgifter i par (15 min)

  • Eleverna får öva på att omvandla aktiva meningar till passiva i par. Dela ut en lista med meningar; eleverna ska arbeta tillsammans för att byta form på dessa.
  • Grupperna redovisar sina resultat för klassen och diskussion om eventuella misstag.

Sammanfattning och frågor (15 min)

  • Gå igenom resultatet av övningarna och förklara vanliga fel i passiv konstruktion.
  • Ställ öppna frågor för att ge eleverna möjligheten att förtydliga sina förståelser.

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppdrag att skapa en kort berättelse (5-7 meningar) som helt består av passiva meningar. Berättelsen ska handla om en händelse (t.ex. ett firande eller en olycka) som de sedan läser upp för klassen. Detta syftar till att träna deras användning av passivitet i ett kreativt sammanhang.

Exit-ticket

  • Vad kännetecknar en passiv mening?
    Svar: Subjektet får handlingen utförd istället för att utföra den.
  • Hur bildas en passiv mening i tyskan?
    Svar: Genom att använda hjälpverb (werden) och perfekt particip.
  • Ge ett exempel på en mening i aktiv form.
    Svar: Der Lehrer erklärt die Grammatik.
  • Omformulera den ovanstående meningen till passiv.
    Svar: Die Grammatik wird (vom Lehrer) erklärt.
  • Vilken del av lektionen var mest intressant för dig och varför?
    Svar: (Elevens eget svar)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort text (5-8 meningar) där de använder minst tre passiva meningar, gärna om något de har gjort eller planerar att göra.

Citat

“Sprache ist die Seele eines Volkes.” – Johann Wolfgang von Goethe, 1827. Citatet framhäver språkets betydelse som en reflektion av ett folks identitet och kultur. Att förstå passiv konstruktion är avgörande för att kunna uttrycka tankar och känslor i ett språk, vilket ger djup och klarhet till kommunikationen.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Konjunktiv. Den kommande lektionen syftar till att introducera konjunktiv och dess användning i hypotetiska situationer och önskemål.


×