Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Tyska – Tysk film och litteratur

Lektionsplanering: Tysk film och litteratur

Årskurs: 9

Ämne: Tyska

Tema: Tysk film och litteratur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll inkluderar tysk film och litteratur, där eleverna ska lära sig om olika verk och dess betydelse inom den tyska kulturen. Fokus ligger på att analysera och diskutera centrala teman, stilar och kulturella referenser.

Kunskapskrav

Eleven kan återge och diskutera innehållet i skönlitterära och filmiska verk och reflektera kring teman och budskap som presenteras i lästa eller sedda texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tysk film och litteratur (10 min)

  • Presentera några kända tyska filmer och författare samt deras verk.
  • Diskutera vilka teman som vanligtvis förekommer i tysk film och litteratur.

Genomgång av ett specifikt verk (10 min)

  • Välj en välkänd tysk film eller bok (t.ex. “Der Vorleser” eller “Die Welle”).
  • Ge en kort sammanfattning av verkets handling och centrala teman.

Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem frågor att diskutera om det valda verket. Exempel på frågor kan vara: “Vilka teman berörs i filmen/boken?” och “Hur relaterar berättelsen till dagens samhälle?”
  • Grupperna sammanfattar sina diskussioner och delar med klassen.

Sammanfattning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta diskussionerna och belys de olika perspektiven som kommit fram.
  • Klargöra eventuella missförstånd och uppmuntra eleverna att ställa frågor.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skapa en affisch som representerar antingen filmen eller boken de diskuterat. Affischen ska inkludera hjälpmedel som bilder, korta citat och en sammanfattning av verkets centrala teman. Eleverna presenterar därefter sina affischer för klassen.

Exit-ticket

  • Vilket verk diskuterade vi idag?
    Svar: Specificera titeln på filmen/boken.
  • Vilka teman är centrala i det diskuterade verket?
    Svar: (Elevens eget svar)
  • Nämn en karaktär från verket och beskriva deras roll.
    Svar: (Elevens eget svar)
  • Vad tyckte du var mest intressant med diskussionen?
    Svar: (Elevens eget svar)
  • Hur relaterar verket till verkliga livet?
    Svar: (Elevens eget svar)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort reflektion (5-7 meningar) om det verk de diskuterade, där de fokuserar på vilket budskap de anser att författaren/filmmakarens vilja förmedla.

Citat

“Film ist keine Kunst, Film ist ein Handwerk.” – Jean-Luc Godard, 1967. Citatet belyser skillnaden mellan konst och hantverk i filmproduktion. För att förstå och uppskatta tysk film och litteratur är det viktigt att beakta både deras kreativa och tekniska aspekter.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Tyska traditioner och högtider. Den kommande lektionen syftar till att utforska viktiga traditioner och högtider i Tyskland, deras betydelse och hur de firas.


Modern Tillbaka-knapp