Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Barn och fritidsprogrammet
Kurs: Lärande och utveckling
Tema: Skapande av barnbok
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Genomförande av skapande processer där eleverna arbetar med sin fantasi och kreativitet för att skapa berättelser. Eleverna får också reflektera över hur berättelser kan vara till för att stärka barns utveckling. | Eleven deltar aktivt i skapande processen och visar förståelse för sin skapelse och dess betydelse för barnets lärande. |
[Läroplan Gy11, Barn och fritidsprogrammet]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till projektet (10 min)
- Presentera målen för projektarbetet.
- Diskutera vikten av berättelser i barns liv och lärande.
- Gå igenom hur en barnbok är uppbyggd och vad som gör den engagerande.
2. Idéutveckling (15 min)
- Låt eleverna brainstorma idéer för sina böcker.
- Diskutera teman, karaktärer, och riktning för berättelserna.
- Hjälp dem att tänka på målgruppen och åldern på barnen de skriver för.
3. Skapande av manus (15 min)
- Beskriv hur man skriver ett enkelt manus.
- Gå igenom strukturen: inledning, mitt och slut.
- Be eleverna skissa på sina berättelser och diskutera i par.
4. Design av bilder och layout (5 min)
- Ge en introduktion till hur illustreringar kan påverka berättelsen.
- Diskutera hur layout och bilder samverkar med texten i en barnbok.
Ämnesinnehåll
- Berättelsestruktur: Eleverna bör förstå hur en berättelse byggs upp för att vara engagerande för barn.
- Målgruppsanalys: Effektiv kommunikation med barn kräver förståelse för deras perspektiv och behov.
- Illustrationens betydelse: Bilder är ofta en viktig del av barnlitteratur, och hur de stöder eller utvidgar texten.
- Feedback och revidering: Vikten av att revidera sina texter och att ge och ta emot feedback.
- Presentationsteknik: Eleverna ska kunna presentera sina färdiga böcker för klassen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Berättelse | En samling av händelser som bildar en narrativ struktur | Från fornsvenska “berätta” |
Illustration | En bild som hjälper att förklara eller understryka en text | Från latin “illustrare” |
Målgrupp | En specifik publik som ett verk riktar sig till | Från svensk “mål” och “grupp” |
Feedback | Respons på ett utfört arbete för att förbättra det | Från engelsk “feedback” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan berättelser påverka barnets utveckling och lärande?
- B. Vilka teman i böcker tycker du är viktigast för barn i förskoleåldern?
- C. Vad är de största utmaningarna med att skriva för barn?
Aktivitet
Under projektarbetets gång kommer eleverna att arbeta i grupper för att skapa en barnbok. Varje vecka fokuserar ni på olika delar av processen, från idéutveckling och manus till illustration och layout. Varje grupper ska också ge feedback på varandras arbete och genomföra presentationer av sina böcker i slutet av projektet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilket tema valde du för din barnbok? | Skriv ditt tema här |
Hur många sidor blir din bok? | Skriv antal sidor här |
Vilka karaktärer kommer att vara med? | Nämn karaktärerna |
Hur vill du illustrera din bok? | Skriv din idé här |
Vad var den största utmaningen i ditt arbete? | Skriv ditt svar här |
Vilken typ av feedback har du fått? | Sammanfatta feedback |
Vad kommer du att ändra i ditt manus? | Beskriv ändringarna |
Vad har varit roligast med detta projekt? | Beskriv din upplevelse |
Hemuppgift
För att förstärka lektionens lärdomar kan eleverna tilldelas en hemuppgift där de skriver ett utkast till ett kapitel i sin barnbok, som inkluderar åtminstone tre illustrationer. Detta arbete syftar till att kombinera deras text och bildskapande och uppmuntra dem att fortsätta till nästa lektionspartneringen.
Citat
“Berättelser är en framgångsrik väg till förståelse.” – Kalle Lind (2020). Detta citat sammanfattar vikten av berättelser för barns lärande och hur de kan nå djupare insikter genom litteratur.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.