Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Bild 1. Konstnärliga processer och bildskapande. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Bild 1

Tema: Konstnärliga processer och bildskapande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Bild och form 1b, 100 poäng undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
– Betraktande, analys och tolkning av, och även samtal om, olika typer av visuella framställningar i anslutning till eget bildarbete.
– Grundläggande kompositionstraditioner för två- och tredimensionella bilder samt färglära.
– Bildspråkliga grundbegrepp och deras användbarhet i praktiskt bildarbete.
– Diskussions- och värderingsövningar kring eget och andras arbete med bilder.
– Metoder för idéproduktion, till exempel brainstorming, skissarbete och inspirerande förebilder.
– Problemlösning i bild och gestaltande bildarbete i två- och tredimensionella tekniker.
Betygskriterium (E) – Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer.

[Gy11, Bild 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till bildspråk (10 min)
  • Presentera vad bildspråk innebär och varför det är viktigt.
  • Ge exempel på olika typer av bildspråk.
  • Diskutera hur bildspråk används i olika kulturformer.
  • Samla in studenternas förförståelse kring teman och begrepp.
2. Praktisk övning i komposition (15 min)
  • Genomför en kort workshop där eleverna får experimentera med komposition och färglära.
  • Ge instruktioner kring hur de kan använda olika verktyg och material.
  • Låt dem skissa olika kompositioner i mindre grupper.
  • Ge feedback på deras skisser och idéer.
3. Bildanalys och värdering (15 min)
  • Välj ut några bilder för att göra en gemensam analys.
  • Diskutera bildens uttryck och funktion i sitt sammanhang.
  • Låt eleverna bidra med sina egna tankar och perspektiv.
  • Sammanfatta analysen skriftligt i grupper.
4. Reflektion och diskussion (10 min)
  • Samla gruppen för en öppen diskussion om vad de lärt sig.
  • Ställ frågor som uppmuntrar till djupgående reflektion.
  • Diskutera utmaningar och framgångar i bildskapande.
  • Låt eleverna formulera en individuell reflektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Bildens språk. Förståelsen för hur olika bildspråk används för att förmedla känslor och budskap. Eleverna lär sig att se och tolka detta i bilder.
  • Komposition. Grundläggande kunskaper om hur man bygger upp en bild med linjer, färger och former. Eleverna får verktyg för att strukturera sina egna arbeten.
  • Kreativ process. Processen från idé till färdig lösning. Eleverna lär sig vikten av att dokumentera sina kreativa tankar och arbete.
  • Analys. Eleverna ökar sin förmåga att analysera och diskutera både sina egna och andras bilder med ett kritiskt öga.
  • Etik och lagar. Medvetenhet om upphovsrätt och etiska aspekter i bildskapande ska införas och diskuteras i klassen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Komposition Hur alla delar av en bild är arrangerade för att skapa harmoni och balans. Kommer från latin “componere” vilket betyder “att sätta ihop”.
Estetik Läran om skönhet och konst; hur vi uppfattar och värdesätter skapelser. Från grekiska “aisthesis” som innebär “att känna”.
Färglära Studien av färgers användning och kombination för effektiva bildskapande. Från franskans “théorie des couleurs”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar kultur och samhälle vår uppfattning om konst och bildspråk?
  • B. Kan en bild ha flera olika tolkningar? Ge exempel på hur detta kan se ut.
  • C. Vilka etiska aspekter bör vi tänka på när vi skapar och delar bilder?

Aktivitet

En praktisk övning där eleverna får skapa en egen bild utifrån ett givet tema. De ska först skissa idéer, sedan välja en av dessa för att skapa en färdig bild i valfri teknik (måleri, collage, digitalt etc.). Efter att bilderna är klara ska de presentera och diskutera dem i grupp, där de beskriver sin arbetsprocess och de val de gjort.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad betyder komposition? Det handlar om hur man arrangerar elementen i en bild.
Ge ett exempel på hur färg kan påverka en bild. Varma färger kan ge en känsla av energi, medan kalla färger kan kännas lugnande.
Vad är skillnaden mellan estetik och teknik i bildskapande? Estetik handlar om skönhet och känsla, medan teknik handlar om hur man praktiskt framställer bilder.

Hemuppgift

Eleverna ska skapa en bild som representerar en viktig aspekt av deras identitet. De ska skriva en kort reflektionsrapport om valet av bilder och tekniker, samt vad de hoppas förmedla med sin skapelse. Rapporten ska vara mellan en och två sidor lång (A4).

Citat

“Konst är att göra det som inte kan göras.” – Albert Camus, 1942. Detta citat påminner oss om att konst är ett sätt att uttrycka det som inte alltid kan sättas i ord, vilket är en central del av bildskapande.


Modern Tillbaka-knapp
×