“[Lektion]. Bild. Akvarellmålning med himmel och gräs. (2 lektioner). [Åk 6]”

“`html

Ämne: Akvarellmålning

Årskurs: Åk 6

Tid: 2 lektioner

Uppgift: Akvarellmålning med himmel och gräs

Eleverna målar sin akvarellbild med himmel och gräs som bakgrund. De får experimentera med färgblandningar och vattenmängd för att lära sig akvarellens teknik och uttryck.

Instruktioner för målning:

  • Måla pappret med vatten på båda sidorna för att jämna ut ytspänningen.
  • Tänk ut horisontlinjen.
  • Måla himmel som möter gräs vid horisonten.

Arbetsblad: Beskrivning av akvarellmålning

Nedan följer ett arbetsblad där eleverna kan beskriva vad de gjort i sin akvarellmålning.

ARBETSLAD – AKVARELLMÅLNING FÖR ÅK 6

Namn: _______________________ Datum: _______________________

  1. Beskriv hur du målade himlen och gräset i din bild.
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________
  2. Vilka färgblandningar testade du när du målade?
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________
  3. Hur påverkade mängden vatten målningen och färgblandningarna?
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________
  4. Vad tyckte du var mest utmanande när du målade?
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________
  5. Vad är du mest nöjd med i din målning?
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________
  6. Vill du prova något annorlunda nästa gång? Vad i så fall?
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________

Bedömning och reflektion

Eleverna ska reflektera över sin arbetsprocess och resultatet av sin akvarellmålning. Bedömningen kan baseras på kreativitet, teknik och förmåga att beskriva processen.

“`


Modern Tillbaka-knapp