“`html
Ämne: Akvarellmålning
Årskurs: Åk 6
Tid: 2 lektioner
Uppgift: Akvarellmålning med himmel och gräs
Eleverna målar sin akvarellbild med himmel och gräs som bakgrund. De får experimentera med färgblandningar och vattenmängd för att lära sig akvarellens teknik och uttryck.
Instruktioner för målning:
- Måla pappret med vatten på båda sidorna för att jämna ut ytspänningen.
- Tänk ut horisontlinjen.
- Måla himmel som möter gräs vid horisonten.
Arbetsblad: Beskrivning av akvarellmålning
Nedan följer ett arbetsblad där eleverna kan beskriva vad de gjort i sin akvarellmålning.
ARBETSLAD – AKVARELLMÅLNING FÖR ÅK 6
Namn: _______________________ Datum: _______________________
- Beskriv hur du målade himlen och gräset i din bild.
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________ - Vilka färgblandningar testade du när du målade?
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________ - Hur påverkade mängden vatten målningen och färgblandningarna?
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________ - Vad tyckte du var mest utmanande när du målade?
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________ - Vad är du mest nöjd med i din målning?
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________ - Vill du prova något annorlunda nästa gång? Vad i så fall?
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Bedömning och reflektion
Eleverna ska reflektera över sin arbetsprocess och resultatet av sin akvarellmålning. Bedömningen kan baseras på kreativitet, teknik och förmåga att beskriva processen.
“`