Lektion. Bild. Färg och kubism. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Bild

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska kunna använda teknik och uttrycksformer i bildskapande och utveckla sin förmåga till att skapa och experimentera med färg. Eleven kan med visst stöd och vägledning följa arbetsprocesserna och använda färg i bildskapande.

[Lgr 22, Bild, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Presentation om färg i kubismen (10 min)
    • Genomgång av hur färg används inom kubismen och dess betydelse.
    • Visning av olika verk där färger spelar en viktig roll.
  2. Färglek (15 min)
    • Eleverna gör en övning med primära och sekundära färger, experimenterar med att blanda färger för att se vad som händer.
  3. Skapande av kubistisk tavla (20 min)
    • Eleverna börjar skapa egna kubistiska tavlor med fokus på färgkonstruktion. Läraren går runt och ger feedback och tips.
  4. Reflektion över färger och former (5 min)
    • Avsluta lektionen med att diskutera varför de valde just de färgerna och formerna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Färgblandning. Att förstå hur färger kan blandas för att skapa nya nyanser och hur detta används i kubismen.
  • Sinnesintryck. Hur olika färger kan ge olika känslor och stämningar i konsten.
  • Kombination av färger och former. Eleverna får lära sig hur man kan kombinera olika färger med geometriska former för att skapa intressanta verk.
  • Färgteori. Grundläggande förståelse för vilka färger som harmoniserar och som krockar för att ge en spännande effekt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Primärfärger Färg som inte kan blandas av andra färger utan måste användas i sin rena form (röd, blå, gul). Från latinets “primarius”
Sekundärfärger Färg som skapas genom att blanda två primärfärger. Från latinets “secundarius”
Nyans Variation eller modifiering av en färg som skapas genom att blanda den med vit eller svart. Från franskans “nuance”
Komplementärfärg Färg som ligger mitt emot en annan på färgcirkeln och ger en stark kontrast. Från latinets “complementum”

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar färg känslan i ert kubistiska verk?
  • B. Vilka två färger ville ni blanda och varför?
  • C. Hur skulle ni beskriva ert konstverk för någon som inte kan se det?

Aktivitet

Eleverna får skapa en stor färgglad tavla med kubistisk stil, där de måste använda minst tre primärfärger och tre sekundärfärger. De ska också tänka på hur färgerna samverkar och vilken känsla de vill förmedla.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka färger använde du i ditt verk? Jag använde röd, blå och gul.
Hur kändes det att blanda färger? Det var spännande och roligt!
Vad lärde du dig om färger i kubism? Att färger kan påverka känslor mycket.
Vad var din favoritfärg och varför? Min favorit är blå för att den känns lugn.
Hur ser du på färger i andra konstverk? Jag ser att de kan förändra stämningen.
Vad tycker du om att använda flera färger? Det gör verket mer intressant!
Hur skulle du beskriva ditt verk med tre ord? Färgglatt, abstrakt och roligt!
Vad vill du arbeta mer med i framtiden? Jag vill lära mig mer om färgteori.

Hemuppgift

Eleverna får i uppdrag att fundera på en bild de sett hemifrån och som de vill återskapa i kubistisk stil. De ska involvera färg och form, och för nästa lektion ska de skriva ner tre ord som beskriver sin bild.


Modern Tillbaka-knapp