Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 4
Ämne: Bild
Tema: Färglära
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Bildframställning framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text. Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete. Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage. Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild. Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang. |
Betygskriterium (E) | Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer. Eleven diskuterar översiktligt bildens funktion och användningsområden ur olika perspektiv. |
[Lgr22, Bild, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till färglära (10 min)
- Presentera grundläggande färgteori, inklusive primär-, sekundär- och tertiärfärger.
- Diskutera färgernas betydelse och känslor de kan förmedla.
- Visa exempel på hur färger används i kända konstverk.
- Förklara vad färghjulet är och hur det kan användas.
2. Praktisk färgblandning (15 min)
- Låt eleverna blanda färger med akvarell eller färgpennor.
- Ge instruktioner för hur man kan skapa nya färger genom blandning.
- Diskutera resultatet av deras blandningar och uppmuntra dem att beskriva färgerna.
- Arbeta i par för att utbyta idéer om användning av färger i deras konstverk.
3. Färg och känslor (15 min)
- Be eleverna välja en färg och fundera på vilken känsla den förmedlar.
- Diskutera gemensamt olika perspektiv på färger och känslor.
- Ge eleverna uppgiften att skissa en bild som uttrycker en specifik känsla med sin valda färg.
- Uppmuntra dem att tänka på komposition och färgkombinationer.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Be eleverna att diskutera sina bilder i mindre grupper.
- Reflektera över vad de lärt sig om färglära och dess betydelse för bildframställning.
- Sammanfatta med att återkoppla till hur färg påverkar vårt dagliga liv och konst.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Färghjul: Färghjulet är ett verktyg som hjälper oss att förstå färgernas relationer och hur man kan kombinera dem för att skapa effektiva färgscheman. Det visas ofta som en cirkel med primära, sekundära och tertiära färger.
- Primära färger: Dessa färger kan inte blandas från andra färger. De primära färgerna är röd, blå och gul. De är grunden för all annan färgblandning.
- Sekundära färger: Dessa färger skapas genom att blanda två primära färger. Exempel inkluderar grön (blå + gul), lila (röd + blå) och orange (röd + gul).
- Färgpsychologi: Olika färger kan väcka olika känslor och associationer. Till exempel kan blått kännas lugnande medan rött kan uppfattas som energiskt.
- Komplementfärger: Färger som ligger mitt emot varandra på färghjulet. De skapar kontrast och kan göra varandra mer intensiva när de används tillsammans i konstverk.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Färglära | Läran om färger och deras användning inom konst och design. | Från svenskans “färg” och tyskans “Lehre”. |
Färghjul | En visuell representativ modell av färger placeras i en cirkel för att visa deras relationer. | Från svenskans “färg” och “hjul”. |
Komplementfärg | Färger som finns mitt emot varandra på färghjulet, vilket ger stark kontrast. | Från latinets “complementum” som betyder att fullfölja eller komplettera. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan färg påverka våra känslor och stämningar i bilder?
- B. Vilka färger skulle ni välja för att representera glädje respektive sorg, och varför?
- C. Vilken betydelse har färgval i reklam och hur kan det påverka våra köpbeslut?
Aktivitet
Denna aktivitet går ut på att eleverna får välja en färg och skapa en collage av olika bilder som domineras av den färgen. De ska klippa ut bilder och använda material i olika nyanser av den valda färgen för att skapa en visuell representation av en känsla. Eleverna ska också skriva en kort text som beskriver sina val och varför de valde just dessa bilder och färger.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vilka är de primära färgerna? | Röd, blå och gul. |
Vad är en komplementfärg? | Färger som är mitt emot varandra på färghjulet. |
Hur kan färg påverka våra känslor? | Färger kan väcka olika känslor, som varmt eller kallt. |
Vad är ett färghjul? | En cirkel som visar färgers relationer. |
Vad är en sekundär färg? | Färger skapade genom att blanda två primära färger. |
Vad är färgpsychologi? | Studien av hur färger påverkar våra känslor och beteenden. |
Ge exempel på en färgsymbolik. | Grönt symboliserar ofta natur och lugn. |
Vilka verktyg kan användas för att blanda färger? | Palette, penslar och vatten för akvarell. |
Hemuppgift
Eleverna ska skapa en egen färgskala genom att blanda färger och dokumentera sin process. De ska också skriva en reflektion kring hur de valde att blanda sina färger och vilka känslor varje färg ger dem.
Citat
”Färg är kraften att påverka mänskliga beteenden.” – David E. Jones, 2005. Detta citat betonar hur färg inte bara är estetisk utan också kan påverka hur vi tänker och känner.