Lektionsplanering
Årskurs:
Årskurs 3
Ämne:
Bild
Tema:
Grodperspektiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Skapa bilder med olika tekniker, material och verktyg. | – Eleven kan skapa och dela med sig av bilder med viss kvalitet. |
– Använda bilder som uttrycksform och kommunikationsmedel. | – Eleven kan använda olika bildtekniker för att förmedla budskap. |
[Lgr 22, Bild, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till grodperspektiv (10 min)
- Beskriv vad grodperspektiv innebär och varför det används i bilder.
- Visa exempel på bilder med grodperspektiv och diskutera dem med eleverna.
2. Demonstration av tekniker (15 min)
- Visa hur man kan teckna eller måla med grodperspektiv.
- Gå igenom de material och verktyg som eleverna kommer att använda.
3. Elevaktivitet – Skapa egna bilder (20 min)
- Eleverna får skapa egna bilder med grodperspektiv.
- Uppmuntra dem att använda de begrepp som har diskuterats under lektionen.
4. Avslutande diskussion och reflektion (5 min)
- Låt eleverna presentera sina bilder och förklara sitt val av perspektiv.
- Diskutera vad de har lärt sig om grodperspektiv och bildskapande.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Grodperspektiv: Förståelse för hur perspektiv påverkar hur vi ser på objekten i en bild.
- Tekniker: Känna till olika bildskapande tekniker och använda dem i praktiken.
- Self-reflektion: Förmågan att reflektera över sitt eget arbete och ge konstruktiv feedback.
- Språk utveckling: Använda och förstå begrepp relaterade till bild och perspektiv.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Grodperspektiv | Ett perspektiv där man ser motivet underifrån. | Från “groda”, ger en känsla av lägre synvinkel. |
Perspektiv | Hur vi ser objekt i förhållande till vår position. | Från latin “perspectivus”, vilket betyder “att se genom”. |
Bildteknik | Metoder och material som används för att skapa bilder. | Från tyska “Bildtechnik”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar grodperspektiv vårt sätt att uppfatta en bild?
- B. Kan grodperspektiv användas för att förmedla känslor? Hur i så fall?
- C. Vilka andra perspektiv kan användas i bildskapande och hur skiljer de sig från grodperspektiv?
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en egen bild med grodperspektiv. De får välja ett motiv, som till exempel en lekplats eller en park, och ska rita eller måla det så att det ser ut som om de står på marken och ser upp mot det. De uppmanas att tänka på hur detta perspektiv förändrar motivets proportioner och känsla. Denna aktivitet främjar både kreativitet och teknisk färdighet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är grodperspektiv? | Att se motivet från en lägre position. |
Ge ett exempel på en bild med grodperspektiv. | En bild av en byggnad tagen från marken. |
Vilka tekniker använde du i ditt arbete? | Specifika metoder som pensel, blyertspenna. |
Hur känns det att arbeta med grodperspektiv? | Känslor kring utmaningen eller lättheten. |
Vad har du lärt dig av denna lektion? | Insikter om perspektiv och bildskapande. |
Nämn en sak du skulle vilja förbättra. | Reflektion kring egen prestation. |
Hur har språket hjälpt dig i ditt arbete? | Användning av begrepp och termer. |
Vad var roligast med denna lektion? | Personliga upplevelser av lektionen. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skapa en egen bild med grodperspektiv där de använder minst tre nya begrepp från lektionen. De ska skriva en kort beskrivning av sitt verk, cirka en A4-sida, där de förklarar varför de valde det motiv de målade och vilka känslor de ville förmedla med perspektivet.
Citat
“Konsten är inte fri, den är tvångsarbete.” – Pablo Picasso (1881-1973). Detta citat påminner oss om att även om vi är kreativa, finns det alltid regler och perspektiv som påverkar vårt skapande, precis som grodperspektivet i bilden.