Lektion. Bild. Kubism. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2
Ämne: Bild
Tema: Kubism

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
I undervisningen om bild ska eleverna få möjlighet att utforska och använda olika tekniker och material. Eleverna ska också få arbeta med att skapa egna bilder och göra egna framställningar av deras tankar och idéer. Eleven kan medverka i gemensamma bildsammanhang och gör egna bilder. Eleven känner igen och beskriver olika bildspråk och kan ge exempel på olika tekniker och material.

[Lgr 22, Bild, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kubismen (10 min)

  • Presentera kubismen som en konstinriktning och dess kända konstnärer.
  • Använd bilder på verk av Picasso och Braque för att illustrera olika stilar.
  • Diskutera kort skillnaderna mellan kubismen och andra konststilar.

2. Visa ett kubistiskt konstverk (15 min)

  • Visa ett utvalt kubistiskt verk och förklara dess resurser.
  • Be eleverna reflektera över vad de ser i bilden och hur formerna bryts ner.
  • Ställ öppna frågor såsom, “Vad tycker ni om färgerna?” och “Vilka former ser ni?”.

3. Praktisk aktivitet – Skapa en kubistisk målning (20 min)

  • Dela ut material som papper, penslar och färger till eleverna.
  • Förklara att de nu ska skapa sina egna kubistiska verk.
  • Uppmuntra dem att använda olika geometriska former och färger.

4. Sammanfattning och reflektion (5 min)

  • Låt några elever dela med sig av sina verk och berätta om sina tankar.
  • Sammanfatta vad kubism handlar om och vad eleverna har lärt sig under lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kubismens kännetecken. Lär eleverna om hur kubismen bryter ner objekt och avbildar dem ur olika perspektiv.
  • Kända kubister. Presentera berömda konstnärer som Picasso och deras bidrag till konsten.
  • Färger och former. Diskutera hur olika färger används för att framhäva former i kubistiska verk.
  • Tolkning av konstverk. Ge eleverna redskap att tolka och diskutera konstverk.
  • Eget skapande. Uppmuntra eleverna att skapa sina egna verk och uttrycka sina tankar genom konsten.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kubism En konststil som bryter ner objekt i geometriska former. Från franska “cubisme”, som härstammar från “cube” eller kub.
Perspektiv Sätt att avbilda objekt så att de verkar vara i en viss djup. Liknande ord finns i latin “perspectiva”.
Geometriska Relaterat till form och struktur, exempelvis cirklar och kvadrater. Från grekiska “geometria”, vilket betyder “jordmätning”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att kubismen påverkat modern konst?
  • B. Vad tycker ni är mest intressant med kubistiska verk?
  • C. Om ni kunde skapa ett eget konstverk i kubistisk stil, vad skulle ni vilja avbilda?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de får skapa en gemensam kubistisk målning. Varje grupp väljer ett tema, exempelvis “skogen” eller “staden”, och måste använda olika geometriska former för att representera sitt tema på sin målning. De ska också diskutera och planera hur de ska inkludera olika färger och egna idéer i verket.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är kubism? En konststil med geometriska former.
Nämn en känd kubist. Pablo Picasso.
Vilka former kan man använda? Cirkel, kvadrat, triangel m.fl.
Hur använder man färger i kubistisk konst? För att framhäva former och känslor.
Vad kan vara ett tema för en kubistisk målning? Natur, människor, djur, städer.
Vad gjorde Picasso unikt i sin konst? Hans sätt att bryta ner objekt.
Vad tycker du är viktigt när du målar? Att uttrycka sig och använda fantasi.
Hur kände du dig när du skapade verkets? Reflektion över upplevelsen.

Hemuppgift

Eleverna ska skapa en egen kubistisk målning hemma, där de använder olika färger och former. De ska reflektera över vad de vill uttrycka och vara kreativa i sitt arbete. Målet är att måla på minst ett A4-papper och vara medvetna om kubismens kännetecken när de skapar sitt verk.

Citat

“Konst är inte det du ser, utan vad du får andra att se.” – Edgar Degas, fransk konstnär (1834–1917). Detta citat knyter an till lektionen genom att framhäva vikten av upplevelse och tolkning inom konst, vilket är centralt i kubismen.


Modern Tillbaka-knapp