Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 5
Ämne: Bild och media/Historia
Tema: Medeltiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Tidsperioder och deras kännetecken i historia, inklusive medeltiden. | Eleven kan redogöra för medeltiden och dess historiska kontexter. |
Källor och källkritik. Hur man bedömer och refererar källor. | Eleven förstärker och kan använda olika typer av källor i sitt arbete. |
Bilders betydelse i kommunikationen och bildanalys. | Eleven kan beskriva bilder och dess innehåll i ett historiskt sammanhang. |
[Lgr 22, Historia, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till medeltiden (10 min)
- Presentera tidperioden – varar från 500-talet till 1500-talet.
- Diskutera viktiga händelser som korstågen och feodalismen.
- Introducera teman som religion, kultur och sociala strukturer under medeltiden.
2. Källkritik och informationssökning (15 min)
- Förklara vad källkritik innebär och varför det är viktigt.
- Gå igenom olika typer av källor (primära och sekundära källor).
- Visa hur man kan använda Google för att söka efter pålitlig information och bilder om medeltiden.
3. Bilders roll i historieforskning (10 min)
- Berätta om betydelsen av bilder som historiska källor.
- Diskutera hur man kan analysera bilder för att förstå deras kontext och syften.
4. Praktisk övning (15 min)
- Dela ut iPads/konstverktyg och låt eleverna söka efter en bild kopplad till medeltiden.
- Be dem att skriva ner källan till bilden och varför de valde just den.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Medeltiden: Kännetecken för tidsperioden, viktiga händelser och personer.
- Källkritik: Förmågan att bedöma källors trovärdighet.
- Bildanalys: Hur man tolkar och analyserar bilder.
- Digital kompetens: Användning av digitala verktyg för informationssökning.
- Lag och etik kring användning av bilder: Rättigheter kring bilder och källor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Medeltiden | Tidsperiod i europeisk historia mellan antiken och renässansen. | Från latin “medium aevum”, vilket betyder “mellanäldern”. |
Källkritik | Bedömning av källors trovärdighet och relevans. | “Källa” från latin “cella”, vilket betyder “rum”. |
Primärkälla | Originaldokument eller föremål från den aktuella tidsperioden. | Från latin “primarius”, vilket betyder “först”. |
Sekundärkälla | Tolkningar eller analyser baserade på primärkällor. | Från latin “secundarius”, vilket betyder “andra”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka olika källor kan man använda för att lära sig om medeltiden, och hur kan man avgöra om de är tillförlitliga?
- B. Hur påverkar bilder vår förståelse av historiska händelser och personer från medeltiden?
- C. Vilka bilder tycker du är mest intressanta från medeltiden och varför?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en egen presentation om en medeltida händelse eller person. De ska använda en bild som illustrerar deras ämne. De ska även skriva ner information om var de har hittat bilden och källan till sin information. Presentationerna kommer att delas i klassen och diskuteras.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilken tidsperiod omfattar medeltiden? | 500-talet till 1500-talet. |
Vad är skillnaden mellan primär- och sekundärkälla? | Primärkälla är originaldokument, sekundärkälla är analyser. |
Hur kan vi använda bilder i vår forskning om historia? | De hjälper oss att förstå kontext och känslor. |
Ge ett exempel på en viktig händelse under medeltiden. | Korstågen, feodalismen. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att välja en medeltida person eller händelse, hitta tre olika källor (texter och bilder) och sedan skriva en kort sammanställning där de refererar till sina källor korrekt.
Citat
“Historien är en stor lärare.” – Cicero, 55 f.Kr. Citatet pekar på vikten av att lära sig av det förflutna, vilket är centralt för vår förståelse av medeltiden.