Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Bild. Parafras av “Flicka med pärlörhänge”. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs:

Årskurs 5

Ämne:

Bild

Tema:

Parafras av “Flicka med pärlörhänge”

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska få möjlighet att arbeta med bild, däribland framställning och kommunikation med bilder, samt utforskande av olika tekniker. De ska också få analysera och tolka bilder och konstverk. Eleverna kan med hjälp av bilder och andra uttrycksmaterial kommunicera i olika sammanhang. De kan också delta i samtal om egna och andras bilder.

[Lgr 22, Bild, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till målningen (10 min)
  • Presentera konstnären Johannes Vermeer och hans verk “Flicka med pärlörhänge”.
  • Diskutera kontexten och symboliken i målningen.
  • Visa en bild av målningen och ge eleverna tid att studera den.
  • Ställ frågor om vad de ser och hur de tolkar målningen.
2. Uppskatta färger och ljus (20 min)
  • Låt eleverna titta närmare på hur Vermeer använder ljus och skugga.
  • Diskutera färgerna som används och deras betydelse.
  • Be eleverna skissa intryck av målningen och skriva ner sina tankar om färger och ljus.
3. Skapa en egen version (20 min)
  • Ge eleverna papper och färger/material för att skapa sin egen parafras av målningen.
  • Uppmana dem att tänka på vad som gör deras version unik och hur de kan modifiera stilen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Flicka med pärlörhänge: En kort beskrivning av konstverket och dess historiska betydelse.
  • Färg och ljus: Hur färger och ljus används för att framhäva känslor och stämning i konst.
  • Skapande process: Hur man kan inspireras av en känd målning för att skapa något eget.
  • Konstanalys: Hur man analyserar och pratar om bilder och sin egen konst.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Parafras Att skapa en ny version baserat på ett originalverk Från grekiska “para” (bredvid) och “phrasis” (utsaga)
Målning En konstform som använder färg för att skapa bilder Från latin “pictura” (bild)
Komposition Arrangemang av element i en konstnärlig skapelse Från latin “componere” (sammanställa)

Diskussionsfrågor

  • A. Varför tror ni att “Flicka med pärlörhänge” är en så känd målning?
  • B. Hur kan färger påverka våra känslor när vi ser på konst?
  • C. Om ni fick lägga till något i målningen, vad skulle ni välja och varför?

Aktivitet

Eleverna får en uppgift att skapa en egen parafras på “Flicka med pärlörhänge” där de kan använda collage-teknik eller akvarellfärger. De ska inkludera sin egen personliga stil och tankar kring vad de vill förmedla. Aktiviteten ska också innehålla en kort presentation där eleverna får beskriva sina val och tankar kring sin skapelse.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad tyckte du mest om med lektionen?
Vilken färg använde du mest i din målning?
Vilken känsla ville du förmedla med din bild?
Vad lärde du dig om användningen av ljus?
Vad skulle du göra annorlunda i en nästa version?
Vilken del av arbetet var svårast?
Hur kände du dig när du skapade din version?
Vad inspirerade dig mest?

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna be om att hitta en känd tavla eller målning som de gillar och skapa en egen parafras av den. De kan skriva en kort reflektion om vad de har lärt sig och vilka val de gjorde i sitt skapande.

Citat

“Konst är inte vad du ser, utan vad du får andra att se.” – Edgar Degas, 1834. Detta citat påminner oss om att konsten har en djup påverkan och att vår personliga tolkning är viktig.

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp