Ämne: Bild
Årskurs: 1
Lektionsplanering: Pengarvärde i Bild
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
– Använda vardagliga material, verktyg och tekniker för att skapa bilder. – Utforska bilder och samtala om innehåll och uttryck. |
– Eleven kan delta i samtal om sitt bildskapande. – Kan använda material på ett enkelt sätt för att skapa bilder. |
– Eleven kan med viss säkerhet bearbeta sitt bildskapande och samtala om innehållet. |
[Källa: Lgr22, Bild, Åk 1-3]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till pengar och värde (5 min)
- Visa och visa olika sedlar och mynt eller bilder på dem.
- Kort förklara att pengar används för att köpa saker.
- Prata enkelt om att pengar har olika värde beroende på vilket mynt eller sedel det är.
- Diskutera exempel: “Vad kan man köpa för en krona?”
- Visa en bild på saker med olika pris.
Skapa ett collage med valörer (5 min)
- Ge eleverna papper med bilder på olika mynt och sedlar i olika valörer.
- Låt dem klippa ut och klistra in på ett papper för att skapa ett collage med flera valörer.
- Hjälp till med att sätta ihop bilderna så att det blir en helhet.
Reflektion och samtal (5 min)
- Samtala i grupp om collage och vad de kan köpa för pengar på bilden.
- Fråga eleverna vad som är deras favoritmynt eller sedel och varför.
Avslutning med teckning (5 min)
- Låt eleverna rita något de skulle vilja köpa med pengar, till exempel en leksak eller frukt.
- Samla några bilder och prata om dem i klassen.
Ämnesinnehåll
- Begreppet pengar: Pengar är något man använder för att köpa saker. Viktigt att elever kopplar ordet till praktiskt bruk.
- Olika valörer: Det finns olika mynt och sedlar som har olika värden, även om de är olika stora eller ser annorlunda ut.
- Pengar och köp: Pengar kan bytas mot olika saker, men det finns gränser för hur mycket man får för olika pengar.
- Materialhantering: Att öva finmotorik med sax och lim samt klippa och klistra för att skapa bilder i form av collage.
- Samtal om värde: Att uttrycka sina tankar kring vad pengar kan användas till och reflektera kring skillnaden i värde mellan olika valörer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Pengar | Mynt eller sedlar man använder för att köpa saker. | Från gammelsvenska “penning” |
Valör | Hur mycket pengar ett mynt eller en sedel är värd. | Latinskt “valere”, betyder värda |
Sedel | En papperslapp som används som pengar. | Från franskan “sédelle” |
Mynt | En rund metallbit som används som pengar. | Från latin “moneta” |
Collage | En bild skapad genom att klistra fast olika material. | Från franskan “coller”, att klistra |
Diskussionsfrågor
- Om du har en tia, vad kan du köpa? Vad om du bara har en krona? Hur känner du att det känns att ha mera eller mindre pengar?
- Varför tror du att pengar ser olika ut? Skulle du vilja ha en egen peng som bara du får använda?
- Om du klistrar ett collage med många mynt, betyder det att du har mycket pengar? Varför eller varför inte?
- Vad tycker du är viktigare – att ha lite pengar eller att kunna köpa det man vill ha? Kan man ha kul utan pengar?
Aktivitet
Låt eleverna skapa ett eget “pengapapper” genom att klippa ut och klistra bilder av mynt och sedlar i olika valörer på ett papper. De kan kombinera dem till en fin bild och samtidigt öva på att känna igen valörerna. Efteråt ritar de något de vill köpa för pengarna. Syftet är att på ett enkelt och kreativt sätt förstå att pengar har olika värde och vad de kan användas till. Aktiviteten kan genomföras sittande vid borden och läraren går runt och samtalar med varje elev om deras collage och teckningar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad använder man pengar till? | Att köpa saker man vill ha eller behöver. |
Vad är en sedel? | Ett papper som är pengar och har ett värde. |
Vad är ett mynt? | En metallbit som används som pengar. |
Kan alla mynt se likadana ut? | Nej, de kan ha olika storlek och värde. |
Vad betyder valör? | Hur mycket pengarna är värda. |
Citat
”Pengar är bara papper tills du lämnar ifrån dig dem, då blir de värde.” – Anna Larsson, 2019
Detta citat visar barns enkla men viktiga insikt om att pengar får värde i användning och köp.
”Att lära barn om pengar är att ge dem nyckeln till framtiden.” – Johan Ek, 2021
Ett citat som kopplar pengar till framtida självständighet och förståelse för ekonomi.