En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Biologi 1. Genetik och evolution. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Biologi 1

Tema: Genetik och evolution

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Ekologi: ekosystemens struktur och dynamik. Energiflöden och kretslopp av materia samt ekosystemtjänster.
Naturliga och av människan orsakade störningar i ekosystem med koppling till frågor om bärkraft och biologisk mångfald.
Populationers storlek, samhällens artrikedom och artsammansättning samt faktorer som påverkar detta.
Ekologiskt hållbar utveckling lokalt och globalt samt olika sätt att bidra till detta.
Genetik: eukaryota och prokaryota cellers egenskaper och funktion. Arvsmassans uppbyggnad samt ärftlighetens lagar och mekanismer. Celldelning, dna-replikation och mutationer. Genernas uttryck. Proteinsyntes, monogena och polygena egenskaper, arv och miljö. Genetikens användningsområden. Möjligheter, risker och etiska frågor.
Betygskriterium (E)Eleven använder med viss säkerhet begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder för att söka svar på frågor samt för att beskriva och exemplifiera företeelser inom biologi. Utifrån något exempel redogör eleven översiktligt för hur biotekniken har utvecklats. Eleven analyserar och söker svar på frågor med tillfredsställande resultat. Detta gäller såväl i det teoretiska som i det praktiska arbetet. Eleven planerar och genomför i samråd med handledare det undersökande arbetet på ett tillfredsställande sätt. Dessutom hanterar eleven material och utrustning på ett säkert sätt.

[Gy11, Biologi 1]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till genetik och evolution (10 min)
    • Diskutera grunderna i genetik, exempel på gener, DNA och kromosomer.
    • Förklara begreppet evolution och dess betydelse.
    • Ge exempel på evolutionära processer, såsom naturligt urval.
    • Använd grafiska hjälpmedel för att illustrera genetiska samband.
  2. Praktisk övning: Modeller av DNA (20 min)
    • Dela in eleverna i grupper och ge dem material för att skapa modeller av DNA.
    • Be grupperna att diskutera och redovisa sin modell för klassen.
    • Uppmuntra till frågor och diskussion om hur gener påverkar egenskaper.
    • Reflektera över den genetiska variationens betydelse.
  3. Granskning av etiska frågor (10 min)
    • Introducera etiska dilemman inom genetik, inklusive genteknik.
    • Diskutera konsekvenserna av genmodifiering och bioteknik.
    • Dela ut exempel på etiska scenarier för gruppdiskussion.
    • Sammanfatta resultaten av diskussionerna i klassen.
  4. Avslutande reflektion (10 min)
    • Sammanfatta dagens lärande och diskutera hur det kopplar till verkliga situationer.
    • Ge eleverna tid att ställa frågor och reflektera över materialet.
    • Förbered dem för nästa lektion som handlar om evolutionens mekanismer.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Gener och deras funktioner: Förståelsen för genetiska begrepp och hur gener påverkar egenskaper är grundläggande. Genom att lära sig om DNA och genetik kan eleverna koppla dessa begrepp till livets mångfald.
  • Evolutionsläran: Eleverna ska få insyn i evolutionens mekanismer, så som naturligt urval och sexuell selektion. Detta hjälper dem att förstå livets utveckling på jorden.
  • Genetikens tillämpningar: Diskutera hur genetiska metoder används inom områden som medicin och jordbruk, och hur dessa tillämpningar kan påverka våra liv.
  • Etiska aspekter av genetik: Eleverna ska reflektera över etiska dilemman inom genetiken och bioteknik, vilket är viktigt för ansvarigt medborgarskap.
  • Praktiska experiment: Genom att utföra praktiska experiment i klassrummet kan eleverna få en djupare förståelse för begreppen och teorierna.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
DNADet genetiska materialet som bär informationen för cellernas funktioner.Kortform av deoxiribonukleinsyra, från latin och grekiska.
EvolutionsläraBegreppet som förklarar livets utveckling och förändring över tiden.Från latin, ‘evolutio’, som betyder utveckling.
GenteknikMetoder för att förändra en organisms genetiska material.Baserat på “gen”, grekiska ‘genes’ som betyder “upphov”.
Naturligt urvalProcess där organismer med gynnsamma egenskaper har större chans att överleva och reproducera sig.Från latin, ‘natura’ som betyder natur.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan genetik användas för att förbättra hälsa och livskvalitet? Vilka risker kan detta medföra?
  • B. Vilket ansvar har forskare när det gäller genetiska experiment på människor och djur?
  • C. Hur kan förståelsen för evolution påverka vår syn på biologisk mångfald och ekosystemets hållbarhet?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och ska skapa modeller av DNA-dubbelhelixen med hjälp av olika material, som godis eller pappersark. Varje grupp får i uppdrag att förklara sin modell för klassen, vilket ger dem en praktisk förståelse för DNA:s struktur och funktion. Efter genomförd aktivitet presenteras modellerna och en diskussion följer där eleverna kan jämföra och kontrastera de olika modellerna och deras betydelse.

Exit-ticket

FrågorSvar
Vad står DNA för?Deoxiribonukleinsyra
Vad är naturligt urval?Process där de bäst anpassade individerna överlever och förökar sig.
Ge exempel på en genetisk sjukdom.Cystisk fibros
Vad innebär genteknik?Det är metoder för att förändra eller manipulera gener.
Vilken roll har mutationer i evolution?Mutationer skapar variation som kan leda till nya arter.
Vad betyder begreppet “evolution”?Utvecklingen av liv över tid genom olika processer.
Hur kan vi bidra till biologisk mångfald?Genom att bevara livsmiljöer och minska föroreningar.
Vad är en gen?En sekvens av DNA som bestämmer en viss egenskap.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en reflektion kring ett tema kopplat till lektionen. De ska välja att fördjupa sig i antingen genteknikens etiska dilemma, evolutionens betydelse för mänskligheten eller praktiska tillämpningar av bioteknik. Reflektionen ska skrivas på 1–2 A4-sidor och eleverna uppmanas att använda källor för att styrka sina argument.

Citat

“Genetik är biologiens svar på mattematik.” – Francis Crick, 1957
Citatet understryker sambandet mellan genetik och biologi, vilket är centralt i dagens lektion. Genetikens komplexitet kan liknas vid matematikens exakthet, där varje del har en betydelse för helheten.

“`


×