Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Biologi 1
Tema: Klimatförändringars påverkan på populationer
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Ekologi och miljö, bevarande av biologisk mångfald, och klimatförändringar och deras effekter på organismer och populationer. | Eleven kan redogöra för hur klimatförändringar påverkar olika ekosystem och biologisk mångfald samt beskriva sambanden mellan populationer och deras miljö. |
[Gy11, Biologi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till klimatförändringar (10 min)
- Definiera vad klimatförändringar innebär.
- Diskutera orsakerna till klimatförändringar, både naturliga och antropogena.
- Introducera viktiga begrepp som växthuseffekten och koldioxidutsläpp.
- Presentera aktuella exempel på klimatförändringar globalt.
2. Påverkan på ekosystem (15 min)
- Beskriv hur klimatförändringar påverkar olika ekosystem, exempelvis hav, skog och jordbruksmark.
- Ge exempel på hur arter påverkas av förändrade klimatförhållanden.
- Diskutera observationer av artutrotning och deras koppling till klimatförändringar.
- Uppmuntra eleverna att ställa frågor kring ämnet.
3. Populationers dynamik (15 min)
- Genomgång av begrepp som populationstillväxt, bärande kapacitet, och ekologisk nisch.
- Illustrera hur klimatförändringar påverkar populationers tillväxtmönster.
- Diskutera specifika fallstudier på arter som påverkas av klimatförändringar.
- Genomföra en kort gruppdiskussion kring de presenterade fallen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
- Be eleverna att ge sina egna reflektioner om hur klimatförändringar kan påverka dem personligen.
- Uppmana till frågor eller kommentarer.
- Understryk vikten av att agera mot klimatförändringar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Klimatförändringar. Förståelse för hur klimatet förändras på grund av mänsklig aktivitet och naturliga processer. Betydelsen av globala temperaturökningar och hur de påverkar vädermönster.
- Ekologiska effekter. Hur förändringar i klimatet påverkar livsmiljöer för djur och växter, inklusive habitatförlust och förändrad artfördelning.
- Populationers respons. Hur och varför populationer av olika arter påverkas av klimatförändringars påverkan på deras livsmiljö och resurstillgång.
- Bevarande åtgärder. Diskutera möjliga lösningar och strategier för att hantera och mildra effekterna av klimatförändringar i ekosystem.
- Lokala och globala effekter. Exempel på hur klimatförändringar kan påverka både lokalt och globalt, med fokus på våra närmiljöer och internationella utmaningar.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Klimat | Den genomsnittliga väderleken i ett område över en längre tidsperiod. | Från grekiska “klima”, som betyder “lutning” eller “zon”. |
| Ekosystem | Ett samspel mellan levande organismer och deras miljö i ett visst område. | Från grekiska “oikos” som betyder “hus” och “systema” som betyder “sammanställning”. |
| Population | En grupp individer av samma art som lever i samma område. | Från latin “populatio” som betyder “folksamling”. |
| Biodiversitet | Variationen av livsformer inom en viss miljö, inklusive mångfalden av arter, genetisk variation och ekosystem. | Från latin “bio” som betyder “liv” och “diversitas” som betyder “olikhet”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni klimatförändringar kommer att påverka framtida generationer?
- B. Vilka åtgärder kan ni själva ta för att motverka klimatförändringar i er vardag?
- C. Vilka två aspekter av klimatförändringar anser ni är mest kritiska att fokusera på och varför?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en affisch som illustrerar effekterna av klimatförändringar på en specifik population eller ekosystem. De ska inkludera faktorer som markanvändning, klimat, och biologisk mångfald. Affischerna ska presenteras för klassen med en kort presentation på 3-5 minuter per grupp där de förklarar sina slutsatser och kreativa val.
Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|---|---|
| Vad är klimatförändring? | Ändringar i vädret som varar under en längre tidsperiod, orsakat av mänskliga aktiviteter och naturliga processer. |
| Vilka effekter har klimatförändringar på biodiversitet? | Förlust av livsmiljöer, ökad utrotning av arter, samt förändrade livsvillkor för många organismer. |
| Ge exempel på en art som påverkas av klimatförändringar. | Isbjörnen är en art som påverkas negativt av smältande isar och förändrade födobaser. |
| Hur kan människor bidra till att motverka klimatförändringar? | Genom att minska sin energiförbrukning, använda förnybar energi samt vara medvetna i sina konsumtionsval. |
| Vad är ekologisk stabilitet? | En ekosystems förmåga att bibehålla strukturer och funktioner trots störningar. |
| Definiera begreppet “bärande kapacitet”. | Maximala antalet individer av en art som ett ekosystem kan stödja. |
| Vad representerar en ekologisk nisch? | Dessa är rollen och platsen för en art inom ett ekosystem, inklusive dess påverkan och påverkan av andra arter. |
| Vilka faktorer påverkar populationstillväxt? | Födelsetal, dödstal, migration och resurstillgång i ekosystemet. |
Hemuppgift
Ge en kort sammanfattning av en forskning som har gjorts kring klimatförändringar och deras påverkan på en specifik art eller ekosystem. Skriv en uppsats på 1-2 A4-sidor där ni sammanfattar syftet, metoderna och resultaten av forskningen. Detta ger er en möjlighet att fördjupa er i ämnet samt öva på skriftlig framställning.
Citat
“Det finns ingen Plan B eftersom det inte finns någon planet B.” – Ban Ki-moon, 2015. Detta citat påminner oss om vikten av att agera och vi har inte längre tid att vänta med att hantera klimatförändringar. Det knyter an till lektionen genom att understryka behovet av individuell och kollektiv handling i detta kritiska ämne.