Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Biologi
Tema: Introduktion till genetik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Arv och anlag, gener och kromosomer, samt hur dessa påverkar organismer och deras egenskaper. | Eleven kan beskriva hur egenskaper ärvs och ge exempel på dominanta och recessiva anlag samt redogöra för Mendels experiment. |
[Lgr 22, Biologi, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till genetik (15 min)
- Presentera vad genetik handlar om.
- Diskutera betydelsen av gener och kromosomer.
- Förklara hur gener är nedärvda från föräldrar till avkommor.
- Fråga eleverna om de kan ge exempel på egenskaper som ärvs.
2. Geners struktur och funktion (15 min)
- Beskriv strukturen av DNA och hur det är organiserat i kromosomer.
- Diskutera hur gener styr produktionen av proteiner.
- Ge exempel på hur förändringar i gener kan påverka en organism.
3. Dominanta och recessiva gener (15 min)
- Förklara skillnaden mellan dominanta och recessiva anlag med tydliga exempel (t.ex. bruna vs. blå ögon).
- Använd visualiseringar för att illustrera hur dessa anlag samverkar.
4. Sammanfattning och diskussion (5 min)
- Samla in elevernas tankar om vad de lärt sig.
- Diskutera eventuella frågor som har dykt upp under lektionen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Gener och kromosomer: Förståelse för hur gener och kromosomer är organiserade i celler.
- Mendeliska lagar: Kännedom om Mendels publikationsarbeten och hans grundprinciper för ärftlighet.
- Dominanta och recessiva egenskaper: Kunskap om vad som klassificeras som dominant och recessivt, och hur dessa gener uttrycks.
- Fenotyp och genotyp: Skillnaden mellan en organisms genotyp (de genetiska uppsättningarna) och fenotyp (de observerade egenskaperna).
- Praktiska exempel: Att kunna ge exempel på egenskaper, som blomfärger i olika växter, som styrs av dominanta och recessiva anlag.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Gen | Den grundläggande enheten av ärftlig information, ansvarig för specifika egenskaper. | Kommer från grekiska “genea”, som betyder “ursprung” eller “släkt”. |
Kromosom | Strukturen i cellen som bär på gener. | Från grekiska “chroma” (färg) och “soma” (kropp), hänvisar till färgade strukturer i celler. |
Dominant | En gen som uttrycker sig i fenotypen över en recessiv gen. | Från latin “dominans”, som betyder “att härska”. |
Recessiv | En gen som endast uttrycks i fenotypen om två kopior av den finns. | Från latin “recessus”, som betyder “tillbakadragen”. |
Fenotyp | Den observerade egenskapen eller det fysiska uttrycket av en genotyp. | Från grekiska “phaino”, som betyder “att visa”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi svepa den etiska diskussionen kring genetisk manipulation i vår tidsålder?
- B. Vad skulle hända om vi inte förstod hur gener fungerar i evolutionen?
- C. Kan man föreställa sig att det finns “ovanliga” gener som inte följer Mendels lagar? Diskutera i grupper.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att göra en egen Punnett-ruta med olika genkombinationer av en växtart, exempelvis ärtor. De ska beskriva de fenotypiska resultat de förväntar sig baserat på de givna genkombinationerna. Eleverna ska arbeta i par och dokumentera sina resultat på ett papper, inklusive en kort reflektion om vad de lärde sig.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en gen? | En grundläggande enhet av ärftlig information. |
Vad betyder dominant? | En gen som uttrycker sin effekt i fenotypen. |
Vad är skillnaden på genotyp och fenotyp? | Genotyp är den genetiska uppsättningen, fenotyp är den observerade egenskapen. |
Ge exempel på en dominant egenskap. | Bruna ögon. |
Ge exempel på en recessiv egenskap. | Blå ögon. |
Vad är Mendels lagar? | Regler som beskriver hur egenskaper nedärvs. |
Hur är DNA strukturerat? | Kromosomer, som bildar dubbelhelix. |
Vad innebär en recessiv gen? | Den uttrycks endast om två kopior finns. |
Hemuppgift
Eleverna ska förbereda en kort presentation om ett specifikt dominant eller recessivt anlag de har i sin familj, exempelvis ögonfärg eller hårfärg. Presentationen ska vara 1-2 sidor lång (A4), inklusive några bilder eller diagram som stödjer deras beskrivning.