Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Biologi. Lilla och stora blodomloppet, kapilärer och blodkroppar. [Åk. 7 – 9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 8

Ämne: Biologi

Tema: Lilla och stora blodomloppet, kapilärer, blodkroppar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Målen för undervisningen i biologi handlar bland annat om hur människokroppen är uppbyggd och fungerar, inklusive hjärtat, blodomloppet och dess blodkärl, samt blodets uppbyggnad och funktion. Det innefattar även hur olika system påverkar varandra. Eleven har grundläggande kunskaper om hjärtat och blodomloppet och kan beskriva dess delar och funktioner. Eleven kan även förklara blodets sammansättning och olika blodkroppars funktion.

[Lgr 22, Biologi, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till blodomloppet (10 min)

  • Presentera en översikt över blodomloppet.
  • Rita en enkel skiss av det lilla och stora blodomloppet.
  • Förklara skillnaden mellan de två blodomloppet.
  • Diskutera vikten av syre och koldioxidtransport.
  • Introducera termerna kapilärer och blodkroppar.

2. Djupdykning i kapilärer och blodkroppar (15 min)

  • Förklara kapilärernas funktion i blodomloppet.
  • Diskutera olika typer av blodkroppar och deras roller.
  • Använd modeller eller bildspel för att illustrera blodkroppar.
  • Diskutera om blodets färg och vad som påverkar den.
  • Ställ frågor för att engagera eleverna.

3. Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Ge dem frågor att diskutera som: “Varför är kapilärer viktiga?” och “Hur påverkar blodkropparna vår hälsa?”.
  • Be varje grupp sammanfatta sina diskussioner för klassen.
  • Koordinera en klassdiskussion baserat på deras sammanfattningar.
  • Sammanfatta nyckelinformation från diskussionerna.

4. Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Gå igenom huvudpunkterna från lektionen.
  • Diskutera varför förståelsen av blodomloppet är viktigt inom medicin och biologi.
  • Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig och ställa frågor.
  • Avsluta med att ge dem en hemuppgift relaterad till blodomloppet.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Lilla blodomloppet: Det lilla blodomloppet, även känt som lungcirkulationen, transporterablodet mellan hjärtat och lungorna för syresättning.
  • Stora blodomloppet: Det stora blodomloppet, eller systemcirkulationen, distribuerar syresatt blod från hjärtat till hela kroppen.
  • Kapilärer: De minsta blodkärlen i kroppen som gör det möjligt för utbyte av syre, koldioxid, näringsämnen och avfall mellan blodet och vävnader.
  • Blodkroppar: Blodet består av röda blodkroppar, vita blodkroppar och blodplättar; varje typ har en specifik funktion i kroppen.
  • Syrgas och koldioxid: Viktiga ämnen som transporteras av blodet, där syre behövs för cellandning och koldioxid är en avfallsprodukt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Blodomlopp Systemet av blodkärl i kroppen som transporterar blod. Från medeltida latin “circulatio”.
Kapilär Mycket litet blodkärl som förenar artärer och vener. Från latin “capillaris” som betyder ‘hårfin’.
Blodkropp Celltyp i blodet som utför olika funktioner. Från gammalsvenska “blōd” och “kropp”.
Syre Livsnödvändig gas som transporteras av blodet. Från latin “oxygenium”.
Koldioxid Gas som bildas vid cellandning; transporteras bort av blodet. Från franska “dioxyde”, där “di-” betyder ‘två’ och “-oxyd” från grekiska “oxus”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar blodets sammansättning vår hälsa? Vad kan hända om det finns en obalans i blodkropparna?
  • B. Vad kan det få för konsekvenser om det lilla blodomloppet inte fungerar som det ska?
  • C. Diskutera hur livsstil och kost kan påverka blodets kvalitet och funktion.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de får bygga en modell av blodomloppet med hjälp av olika material som exempelvis pappersrör och kulor som representerar blodkroppar. De ska också förklara funktionerna hos varje del av modellen de bygger. Efter byggandet kommer varje grupp att presentera sin modell och förklara de olika delarna av blodomloppet. Denna övning ska uppmuntra både kreativitet och aktivt lärande.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vilka är de två blodomloppen? Lilla blodomloppet och stora blodomloppet.
Vad transporterar de röda blodkropparna? Syre.
Hur arbetar kapilärer? De möjliggör gasutbyte mellan blod och vävnader.
Vad är koldioxids roll i blodomloppet? Den är avfallsprodukt som transporteras bort.
Vilken typ av blodkroppar bekämpar infektioner? Vita blodkroppar.
Vilken funktion har blodplättar? De hjälper till med blodkoagulering.
Hur syresätts blodet? Genom att passera lungorna.
Vilken hälsoproblematik kan uppstå vid lågt hemoglobin? Trötthet och svaghet.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 A4-sidor) om blodomloppets funktion. De ska beskriva skillnaderna mellan stora och lilla blodomloppet, samt blodkropparnas roller. Uppsatsen ska inkludera minst tre källor och vara format enligt lärare angivna riktlinjer. Detta arbetet syftar till att stärka deras förståelse av ämnet och uppmuntra dem att verkligen tänka på betydelsen av blodomloppet i våra kroppar.

Citat

”Blod är livets grundval.” – Medan Walcott, en biolog och författare. Detta citat betonar blodets fundamentala roll i att upprätthålla liv, vilket knyter an till lektionens fokus på blodomloppet och dess funktioner.


Modern Tillbaka-knapp
×