Lektionsplanering
Årskurs: C
Ämne: Svenska för invandrare (SfI)
Tema: Privatekonomi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska omfatta ungas privatekonomi, inklusive relationerna mellan inkomst, sparande och konsumtion. Eleverna ska lära sig om olika sätt att betala och spara, samt om vikten av att planera sin ekonomi och förstå sin konsumtions påverkan på den privata ekonomin och det bredare samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för hur man kan hantera sin privatekonomi samt beskriva olika sätt att spara och betala. Eleven visar förståelse för faktorer som påverkar konsumtionsval och kan ge exempel på vad som kan påverka valen i en ekonomisk situation.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till privatekonomi (10 min).
– Presentera begreppen privatekonomi, inkomster och utgifter.
– Diskutera vikten av att ha en budget.
– Ge exempel på vanliga inkomster och utgifter i en hushållsekonomi.
Sparande och konsumtion (15 min).
– Gå igenom olika sätt att spara (bankkonto, kontanter, etc.).
– Diskutera skillnader mellan nödvändiga och onödiga köp.
– Introducera begreppet konsumtionsval och hur de kan påverkas av externa faktorer.
Praktisk övning: Budget (15 min).
– Dela in eleverna i par och ge dem fiktiva inkomster och utgifter.
– Låt dem skapa en enkel budget med hjälp av papper och penna.
– Samla in budgetarna och diskutera dem i klass.
Diskussion om reklam och dess påverkan (5 min).
– Ställ frågor om hur reklam påverkar deras konsumtionsval.
– Diskutera skillnaden mellan saklig information och reklam.
Aktivitet
Som en aktivitet ska eleverna jobba i par för att skapa en egen budget baserat på fiktiva inkomster och utgifter. De ska diskutera vad som är viktigast att prioritera i sin budget och varför vissa utgifter är nödvändiga medan andra inte är det. Detta ger dem praktisk erfarenhet av att planera sin privatekonomi.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
1. Vad är en budget?
– Svar: En plan för hur mycket pengar man har att spendera och spara under en viss tid.
2. Nämn två typer av inkomster.
– Svar: Lön och bidrag.
3. Vad betyder saklig konsumentinformation?
– Svar: Det är information som är objektiv och utan påverkan från reklamer.
4. Ge ett exempel på en nödvändig kostnad.
– Svar: Hyra eller mat.
5. Hur kan reklam påverka våra köpbeslut?
– Svar: Reklam kan få oss att vilja köpa saker vi inte behöver eller göra oss osäkra på våra egna val.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort text (cirka 150 ord) om sina egna konsumtionsvanor: Vad brukar de köpa varje månad, och hur planerar de sina utgifter?
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att intervjua en vuxen om deras syn på privatekonomi. De ska ställa frågor om hur de planerar sin ekonomi, hur de sparar, och vad de tycker är viktigt i sin budget. Efter intervjun ska de skriva en reflektion på 200-300 ord.
Förslag för nästa lektion
Tema: Jämförelse av villkor kring lån och sparande.
I nästa lektion kan eleverna få lära sig om olika låneformer, hur räntor fungerar och skillnaden mellan att spara på bank och i kontanter. Denna kunskap är relevant för att kunna fatta informerade beslut om hur man sparar och lånar.
Förberedelser
– Förbered fiktiva ekonomiska scenarier för budgetövningen.
– Skriv ut budgetmallar som eleverna kan använda.
– Samla exempel på reklam som kan illustrera påverkan på konsumtionsval.