body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}
h3 {
font-weight: bold;
font-size: 20px;
margin-top: 20px;
}
h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
margin-top: 15px;
}
.instruction {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}
li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}
strong {
font-weight: bold;
}
.table-container {
margin: 20px 0;
overflow-x: auto;
border-radius: 8px;
box-shadow: 0 2px 4px rgba(0, 0, 0, 0.1);
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}
td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Datorteknik 1a
Årskurs: El- och energiprogrammet, Åk 1
Tid: Ej specificerat
Diskussionsuppgift: Systemenheten i datorn
Bakgrund
Ni har jobbat praktiskt med att plocka isär en dator, fotograferat och dokumenterat komponenterna i systemenheten. Nu ska ni fundera och diskutera kring detta med koppling till er vardag och framtida yrkesroll som elektriker.
Frågor att diskutera i grupp:
-
Vad ingår i en systemenhet?
Beskriv några viktiga komponenter ni såg när ni plockade isär datorn och vad de gör. -
Hur kan kunskap om systemenheten hjälpa er som elektriker i framtiden?
Fundera över vilka likheter eller skillnader det finns mellan elektronik i en dator och det ni kommer möta i elinstallationer. -
Kan teknisk förståelse för datorer underlätta ert dagliga arbete? På vilket sätt?
Ge exempel på situationer där ni tror er datorkunskap kan vara värdefull. -
Hur kan ni använda era dokumentationer och bilder när ni förklarar tekniska saker för andra?
T.ex. för kunder eller kollegor. - Vad var mest överraskande eller intressant när ni plockade isär datorn? Varför väckte det er nyfikenhet?
Genomförande:
- Diskutera frågorna i smågrupper (3-4 elever).
- Använd era bilder och dokumentation som underlag.
- Avsluta med att dela några tankar i helklass.
Övrigt
Jag skapar även en professionell Word-fil (.docx) med Microsoft Office 2016-kompatibilitet, Allgot-tema och avancerade stilmallar som fungerar perfekt i Pages på Mac.
“`