Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 5
Ämne: Ekonomi
Tema: Behov och önskemål
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att förstå vad som menas med behov och önskemål, samt hur dessa påverkar ekonomiska beslut och konsumtion. | Eleven kan ge exempel på skillnader mellan behov och önskemål och kan föra en enkel diskussion om dessa begrepp. |
[Lgr22, Ekonomi, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till begreppen (10 min)
- Definiera vad behov och önskemål är.
- Diskutera varför dessa begrepp är viktiga i privatekonomin.
- Använd exempel från elevernas vardag för att illustrera skillnaderna.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt dem diskutera olika exempel på behov och önskemål i deras liv.
- Be grupperna att skriva ner sina exempel och förbereda sig för att presentera dem för klassen.
3. Presentation av grupper (15 min)
- Varje grupp får presentera sina exempel.
- Fånga upp intressanta tankar och reflektioner från klassen under presentationerna.
- Diskutera skillnader i hur behov och önskemål ser ut för olika personer.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen genom att lyfta fram de viktigaste lärdomarna om behov och önskemål.
- Ställ frågor för reflektionsövningar: Hur kan vi göra kloka val baserade på skillnaden mellan behov och önskemål?
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Behov: Grundläggande nödvändigheter för att leva, exempelvis mat, kläder och tak över huvudet. Behov är ofta oersättliga och måste prioriteras.
- Önskemål: Extra saker vi vill ha för att förbättra vår livskvalitet, exempelvis en ny telefon eller en leksak. Önskemål är mer flexibla och kan ofta vänta.
- Ekonomiska beslut: Hur dessa begrepp påverkar våra val när vi spenderar, sparar eller investerar pengar, och hur vi kan lära oss att prioritera.
- Konsumtion: Hur våra behov och önskemål påverkar samhället och ekonomin, samt vilka val vi gör som konsumenter.
- Diskussionsteknik: Vikten av att kunna argumentera för sina åsikter och respektera andras åsikter under diskussion.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Behov | Något som är nödvändigt för att kunna leva, exempelvis mat och vatten. | Härstammar från fornnordiska “beðr” som betyder “att be om”. |
Önskemål | Något som man vill ha, men inte nödvändigtvis behöver, exempelvis en ny cykel eller leksak. | Härstammar från fornnordiska “ønska”, som betyder “att önska”. |
Budget | En plan för hur man ska hantera sina pengar, inklusive inkomster och kostnader. | Från latin “budgetta” som betyder “en liten väska eller plånbok”. |
Konsumtion | Processen av att använda eller förbruka varor och tjänster. | Från latin “consumere”, som betyder “att använda”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi avgöra om något är ett behov eller ett önskemål? Ge exempel från ditt liv.
- B. Vilka konsekvenser kan det få om vi förväxlar våra behov och önskemål?
- C. Hur kan vi göra kloka ekonomiska beslut baserat på våra behov och önskemål?
Aktivitet
Som en aktivitet kan eleverna genomföra en “önskelista” där de får skriva ner tre behov och tre önskemål de har. Sedan ska de prioritera dem och motivera sina val. De kan också diskutera i par varför de anser att något är ett behov eller ett önskemål och hur man kan göra kloka val utifrån dessa.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är skillnaden mellan behov och önskemål? | Behov är nödvändigheter, medan önskemål är extrasaker. |
2. Ge ett exempel på ett behov. | Mat, kläder, tak över huvudet. |
3. Ge ett exempel på ett önskemål. | En ny cykel, en leksak. |
4. Hur påverkar våra behov och önskemål vår konsumtion? | De avgör vad vi väljer att köpa och prioritera. |
5. Varför är det viktigt att kunna skilja på behov och önskemål? | För att göra medvetna och hållbara ekonomiska val. |
6. Hur kan vi kommunicera våra behov och önskemål? | Genom diskussion och dialog med andra. |
7. Vilka är dina främsta behov just nu? | (Svara personligt) |
8. Vilka önskemål har du som du sparar pengar till? | (Svara personligt) |
Hemuppgift
Som en hemuppgift kan eleverna be om att de ska skriva en kort uppsats (1-2 A4-sidor) där de reflekterar över sina egna behov och önskemål. De ska också diskutera hur dessa påverkar deras konsumtionsvanor och ge exempel på ekonomiska beslut de har tagit utifrån dem.
Citat
”Man måste kunna skilja på vad man behöver och vad man vill.” – Okänd
Citatet påminner oss om vikten av att göra medvetna val och skilja på våra verkliga behov och våra vill. Det relaterar direkt till lektionens tema om behov och önskemål.