Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 5
Tema:
Aktuella händelser och kulturella företeelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. Händelser och händelseförlopp. Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. | Eleven formulerar sig i muntliga och skriftliga framställningar med god precision och tydlighet. Eleven deltar i diskussioner om aktuella händelser och kulturella företeelser. |
Engelska språkets ställning i världen. Reception av talad engelska och texter från olika medier. Strategier för att uppfatta detaljer och dra slutsatser om innehåll och budskap. | Eleven använder relevanta strategier för att förstå och diskutera varierande texter och talad engelska. |
Källa: [Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till aktuella händelser (10 min)
- Presentera ämnet för lektionen och syftet med att diskutera aktuella händelser.
- Ge exempel på aktuella nyheter och kulturellaföreteelser.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av dessa händelser.
- Diskutera betydelsen av att vara informerad om vad som händer i världen.
2. Läsning av text (15 min)
- Ge eleverna en artikel eller text kring en aktuell händelse.
- Ge instructioner på hur de ska läsa och markera viktiga delar.
- Be dem skriva ner sina tankar kring textens innehåll.
- Fråga eleverna vad de anser om informationens trovärdighet.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge dem specifika frågor att diskutera relaterade till texten.
- Uppmuntra dem att dela med sig av sina egna åsikter och erfarenheter.
- Be en representant från varje grupp sammanfatta diskussionen.
4. Sammanfattning och reflektionsfrågor (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna som diskuterades under lektionen.
- Ställ frågor som uppmuntrar till reflektion om hur aktuella händelser påverkar oss.
- Diskutera vad eleverna har lärt sig och hur de kan använda denna kunskap i sina liv.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Aktuella händelser: Det är viktigt att eleverna är medvetna om vad som händer i världen och kan diskutera dessa ämnen på engelska. Genom att läsa nyheter kan de förbättra sin språkfärdighet och samtidiga kunskaper.
- Ethical discussions: Genom att diskutera aktuella händelser kan eleverna reflektera över etiska frågor och värderingar som påverkar samhället och individen.
- Kulturella företeelser: Att diskutera kulturella uttryck genom exempelvis film och litteratur kan hjälpa eleverna att förstå olika perspektiv.
- Språkanvändning: Genom hela lektionen ska dessa aktiviteter tjänstgöra för att förbättra elevernas förmåga att uttrycka sig och diskutera på engelska.
- Digital källkritik: Eleverna ska även lära sig att kritiskt granska källor och avgöra vad som är pålitlig information.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
News | Information om aktuella händelser. | Kommer från det latinska ordet ‘nova’, som betyder ‘ny’. |
Culture | De sociala beteendena, traditionerna och åsikterna som finns i en viss grupp. | Kommer från det latinska ‘cultura’, som innebär ‘odling’. |
Ethics | Studiet av moral och hur vi bör agera. | Från grekiska ‘ethos’, som betyder ‘karaktär’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar dagens aktuella händelser vårt dagliga liv?
- B. Vilken roll spelar sociala och kulturella värderingar i våra diskussioner om aktuella ämnen?
- C. Kan du ge exempel på en händelse som förändrades av den allmänna opinionen? Hur påverkar detta vår syn på etik?
Aktivitet
Be eleverna att välja en aktuell händelse från en nyhetsartikel, film eller blogg de läst och förbereda en kort presentation (3-5 minuter) där de själva presenterar nyheterna på engelska för klassen. De ska identifiera nyckelaspekter, möjliga etiska dilemman och sin egen åsikt. Eleverna kan också tillhandahålla en diskussionsfråga för klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad var den mest intressanta händelsen du lärde dig idag? | (Elevens eget svar) |
2. Hur skulle du beskriva vitsen med att vara informerad om världen? | (Elevens eget svar) |
3. Vilka etiska frågor uppstod vid diskussionerna? | (Elevens eget svar) |
4. Hur kan media påverka vår uppfattning om aktuella händelser? | (Elevens eget svar) |
5. Vilka strategier kan vi använda för att avgöra om information är pålitlig? | (Elevens eget svar) |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion kring en aktuell händelse de har läst om. Reflektionen ska vara 1-2 sidor lång och inkludera deras åsikter kring händelsen och eventuella etiska dilemman som den medför.
Citat
“In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act.” – George Orwell, 1949. Detta citat påminner oss om vikten av att kritiskt granska information och vara medveten om de källor vi använder i vår förståelse av aktuella händelser.