Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Engelska
Tema: Läsa och diskutera
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Litteratur och andra texter i olika genrer, samt deras budskap och innehåll. Diskutera och analysera innehållet i lästa texter, samt formulera egna tankar och åsikter. | Eleven kan återge och sammanfatta innehållet i texter. |
Att använda strategier för läsförståelse och textanalys i fiktiva och sakprosa texter. | Eleven kan för hela texter göra egna tolkningar och analyser av budskap. |
[Lgr22, Engelska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till textläsning (10 min)
- Presentera dagens mål och tema.
- Förklara betydelsen av läsförståelse i engelska.
- Gå igenom viktiga lässtrategier som att förutsäga, fråga och sammanfatta.
2. Gemensam läsning av texten (15 min)
- Dela ut texten som ska läsas.
- Läs texten tillsammans och gör stopp längs vägen för att diskutera nyckelpunkter.
- Ställ frågor för att stimulera reflektionsdiskussion.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge grupperna specifika frågor att diskutera om textens innehåll och teman.
- Be varje grupp att sammanfatta sina tankar och presentera dessa för klassen.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Samla elevernas noteringar och reflexioner.
- Diskutera eventuella missförstånd eller intressanta insikter upptäckta under diskussionerna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.
- Lässtrategier: Eleverna lär sig olika strategier för effektiv läsning och förståelse, inklusive att identifiera huvudidéer och detaljer.
- Diskussioner: Att diskutera textinnehåll hjälper till att fördjupa förståelse och jämföra olika perspektiv.
- Meningsbyggnad: Att bygga meningar och använda korrekt språkbruk och stavning under diskussionerna är avgörande.
- Kritiskt tänkande: Eleverna uppmanas att vara kritiska och analysera olika synvinklar som framkommit från texten.
- Reflektion: Att reflektera över sina egna åsikter och upplevelser i relation till textens innehåll.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Läsförståelse | Förmågan att förstå och tolka textinnehåll. | I Svenska, “läsa” + “förstå” |
Diskussion | En dialog eller debatt mellan flera personer om ett ämne. | I Latin, “discussio” (tillsammans) |
Reflektion | Att tänka tillbaka på något och analysera det. | I Latin, “reflexio” (återkastning) |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar dina egna erfarenheter din förståelse av texten?
- B. Vad är betydelsen av att diskutera texter i små grupper?
- C. Vilka strategier kan vi använda för att bättre förstå texter?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre till fyra och får i uppgift att läsa varsin kort text (exempelvis en artikel eller en novell). Efter läsningen ska de diskutera textens tema, karaktärer och eventuella budskap. Varje grupp presenterar sina diskussioner för klassen. Under presentationen ska de även identifiera svåra ord och stava dem korrekt. Aktiviteten uppmuntrar till samarbete och fördjupar förståelsen av textspråket.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad handlade texten om? | |
2. Vilka huvudkaraktärer finns i texten? | |
3. Beskriv textens tema. | |
4. Vilka känslor väckte texten hos dig? | |
5. Nämn ett nytt ord du lärde dig. | |
6. Hur hänger texten samman med dina egna erfarenheter? | |
7. Vilka lässtrategier använde du? | |
8. Vad tyckte du bäst om med texten? |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att välja en text (kan vara allt från en artikel till en novell) att läsa hemma. De ska skriva en kort sammanfattning av texten i 1 A4-sida samt diskutera sina tankar i en reflektionsdel (max 250 tecken). De ska också välja fem ord från texten och skriva ner deras betydelse samt använda dem i egna meningar.
Citat
“Reading is a passport to countless adventures.” – Mary Pope Osborne, 1996. Citatet betonar vikten av läsning som en väg till nya upplevelser och kunskaper, vilket stämmer väl överens med lektionens syfte.