Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 5. Aktuella händelser och deras påverkan på samhället. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Aktuella händelser och deras påverkan på samhället

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Kommunikationens innehåll; Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning; Händelser och händelseförlopp; Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor; Innehåll och form i olika typer av fiktion; Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper; Engelska språkets ställning i världen.
Betygskriterium (E) Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett grundläggande sätt såväl helhet som detaljer i talat språk i varierande tempo och i olika sammanhang. Eleven läser samt förstår och tolkar på ett grundläggande sätt såväl helhet som detaljer i tydligt formulerade texter av olika slag. I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven på ett klart och begripligt sätt. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven på ett klart och begripligt sätt.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat: Aktuella händelser (10 min)
  • Presentera dagens tema och syftet med lektionen.
  • Diskutera i helklass om vad som menas med aktuella händelser.
  • Ge exempel på just nu aktuella ämnen i världen.
  • Ställ öppna frågor för att engagera eleverna.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela upp klassen i mindre grupper.
  • Varje grupp får en aktuell händelse att diskutera.
  • Ge varje grupp fyra frågor att besvara om sin händelse.
  • Gruppdiskussionerna ska dokumenteras för presentation.
3. Presentation av gruppdiskussionerna (15 min)
  • Varje grupp presenterar sin diskussion och viktiga insikter.
  • Ge feedback och ställ frågor till presentationerna.
  • Diskutera likheter och skillnader mellan händelserna.
  • Dokumentera elevernas insikter på tavlan.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
  • Be eleverna reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
  • Ställ frågor som uppmuntrar djupare tänkande kring ämnet.
  • Sammanfatta huvudpunkterna från utbildningen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Aktuella händelser: Förståelse för aktuella trender och nyheter världen över och deras påverkan på samhälle och kultur.
  • Källkritik: Utveckla förmåga att värdera olika nyhetskällor och deras trovärdighet.
  • Interaktion: Förmågan att diskutera och reflektera om aktuella ämnen och sina egna åsikter.
  • Kulturell medvetenhet: Förståelse för olika kulturers perspektiv och påverkan på globala händelser.
  • Språkbruk: Utveckla ett varierat och tydligt språk i både tal och skrift.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Aktuell Något som är relevant för nuet; här och nu. Kommer från latinets “actualis”, som betyder “verklig”.
Händelse En speciell eller betydelsefull företeelse som inträffar. Från det äldre högtyska ordet “handil”, som syftar på en handling.
Diskussion En pratstund där åsikter utbyts och ämnen utforskas. Från latinets “discussio” som betyder “att slå sönder”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar aktuella händelser sitt samhälle och individer? Ge exempel.
  • B. Vilka etiska dilemman kopplat till aktuella händelser känner ni till? Diskutera i smågrupper.
  • C. Hur kan vi som individer påverka hur aktuella händelser formas och tolkas i media?

Aktivitet

Genomför en praktisk aktivitet där varje elev skapar en kort presentation av en vald aktuell händelse. De ska använda multimedia, som bilder eller videor, för att illustrera sin presentation. Presentationerna ska genomföras i mindre grupper där de växlar mellan att presentera och ge feedback på varandras arbete. Syftet är att öka förståelsen för ämnet och förbättra både den muntliga och visuella presentationsförmågan.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är en aktuell händelse? En händelse som är relevant eller viktig just nu.
2. Hur kan vi kritiskt granska nyhetskällor? Genom att kolla avsändaren, källans bakgrund och dess källor.
3. Vad innebär källkritik? Källkritik handlar om att värdera och granska källors trovärdighet.
4. Hur kan aktuella händelser påverka vårt tankesätt? De kan forma våra åsikter och värderingar baserat på information och perspektiv som presenteras.
5. Ge exempel på hur språkbruk förändras med aktuella händelser. Språket kan bli mer politiskt laddat, anpassat till nya frågor och debatter.

Hemuppgift

Vi har diskuterat aktuella händelser och deras påverkan på samhället. Som hemuppgift får ni välja en aktuell händelse och skriva en kort analys (1-2 sidor) där ni inkluderar er egen åsikt, fakta kring händelsen och diskussioner om dess betydelse för samhället. Uppgiften ska vara skriven på engelska och ni uppmanas att använda källor för att stärka era argument.

Citat

*”Ett samhälle är bara så bra som hur det behandlar sina svagaste medlemmar.”* – Mahatma Gandhi (1947). Detta citat påminner oss om vikten av att ta hänsyn till alla individer i vårt samhälle, särskilt i ljuset av aktuella händelser som kan påverka våra mest utsatta medborgare.


Modern Tillbaka-knapp
×