Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Aktuella händelser och diskussioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: |
Kommunikationens innehåll, aktuella och bekanta ämnesområden, händelser och händelseförlopp, åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. Innehåll och form i olika typer av fiktion. Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser samt värderingar i olika sammanhang. Reception av talad engelska av olika slag, inklusive skönlitteratur, sånger och dikter. Muntlig och skriftlig produktion och interaktion. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion av aktuella händelser (10 min)
- Presentera aktuella nyheter och exempel från olika medier.
- Diskutera varför dessa händelser är relevanta.
- Fråga elever om deras åsikter och erfarenheter kring ämnet.
- Genomgå viktiga termer och begrepp relaterade till ämnet.
2. Litterär analys av texter (15 min)
- Välj en kort text eller artikel kopplad till aktuella händelser.
- Läs texten tillsammans och identifiera huvudteman.
- Analysera språkbruk och stilistiska drag.
- Diskutera textens avsikt och effekt på läsaren.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem specifika diskussionsfrågor.
- Be dem reflektera över sina åsikter och dela erfarenheter.
- Uppmana dem att lyssna aktivt på varandra.
- Samla gruppernas insikter efter diskussionerna.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Be eleverna sammanfatta vad de har lärt sig under lektionen.
- Diskutera hur de kan använda sina språkfärdigheter i framtida diskussioner.
- Fråga om det finns fler ämnen de vill utforska.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till i undervisningen:
- Aktuella händelser: Förstå de senaste nyheterna och deras inverkan på samhället och världen.
- Kritiskt tänkande: Utveckla förmågan att analysera och ifrågasätta information.
- Diskussionstekniker: Lära sig delta i konstruktiva och respektfulla diskussioner.
- Textanalys: Förmåga att tolka och analysera skriftliga texter.
- Språklig precision: Använda korrekt grammatik och vokabulär i både tal och skrift.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Debatt | En diskussion där olika sidor av en fråga framställs. | Kommer från latin “debatere” som betyder att slå ner. |
Reflektion | Att tänka över eller överväga något. | Från latin “reflectere” som betyder att vända tillbaka. |
Argumentera | Framföra skäl för eller emot en ståndpunkt. | Kommer från latin “arguere” som betyder att bevisa eller förklara. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar aktuella händelser det samhälle vi lever i?
- B. Kan media forma våra åsikter? Ge exempel.
- C. Vad är vikten av att ha en åsikt i frågor som berör samhället?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får vald aktuell händelse att undersöka. Varje grupp ska presentera sin händelse inför klassen, inklusive bakgrundsinformation, relevanta fakta och sina personliga insikter. De ska också ta upp olika perspektiv på händelsen och föreslå möjliga lösningar eller diskussioner kring den.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka händelser har påverkat er senaste tid? | Exempelvis klimatförändringar, politik eller sociala orättvisor. |
Varför är det viktigt att vara informerad? | För att kunna fatta välinformerade beslut och delta i samhället. |
Hur kan vi kritiskt granska information? | Genom att kontrollera källor, jämföra flera perspektiv och analysera innehållet. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats (1-2 sidor) där de behandlar en aktuell händelse. Uppsatsen ska innefatta en analys av händelsen, dess påverkan och deras personliga åsikt. De ska också inkludera referenser till minst två källor.
Citat
“The best way to predict your future is to create it.” – Abraham Lincoln, 1860. Detta citat betonar vikten av aktivt engagemang och ansvar i att forma vår framtid, vilket knyter an till lektionens tema om aktuella händelser och diskussioner.