Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 5
Tema:
Aktuella händelser och kulturella företeelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. Händelser och händelseförlopp. | Eleven förstår huvudsakligt innehåll och uppfattar tydliga detaljer i talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter av olika slag. |
Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. | I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. |
Innehåll och form i olika typer av fiktion. Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang. | I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. |
Engelska språkets ställning i världen. | Eleven diskuterar översiktligt några förhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används, även utifrån egna erfarenheter och kunskaper. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till aktuella händelser (10 min)
- Presentera temat för lektionen och syftet med diskussionen.
- Ge exempel på aktuella händelser i världen.
- Ställ öppna frågor för att engagera eleverna.
- Diskutera varför dessa händelser är viktiga.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge varje grupp ett aktuellt ämne att diskutera.
- Uppmana grupperna att förbereda en kort presentation av sina tankar.
- Ge tid för eleverna att sammanfatta och formulera sina åsikter.
3. Presentationer av grupperna (15 min)
- Varje grupp presenterar sina diskussioner för klassen.
- Ställ följdfrågor och uppmana till klassdiskussion.
- Ge konstruktiv feedback på presentationerna.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
- Fråga eleverna hur deras syn på aktuella händelser har utvecklats.
- Berätta om relevanta resurser för vidare studier av aktuella händelser.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Aktuella händelser: Diskutera betydelsen av att vara informerad om aktuella händelser och deras kulturella och sociala påverkan.
- Hela världen i fokus: Hur globala händelser påverkar lokala samhällen.
- Mediekritik: Utvärdera källor och skillnader i hur olika medier rapporterar nyheter.
- Etiska frågeställningar: Diskutera de etiska dilemman som kan växa fram från aktuella händelser.
- Engelskans roll: Engelskans status i internationell nyhetsrapportering och dess påverkan på språkanvändning.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Globalisering | Processen där företag eller andra organisationer påverkar och integrerar med marknader och kulturer över hela världen. | Kommer från det engelska ordet “global”, som i sin tur kommer från latinets “globus”, vilket betyder “klot”. |
Källkritik | Att bedöma och utvärdera en informationskällas pålitlighet. | Kommer från orden “källa”, med rötter i latinets “fons” och “kritik” som kommer från grekiskans “kritikos” som betyder “att bedöma”. |
Debatt | En formell diskussion mellan individer där frågor diskuteras och försvaras. | Kommer från det latinska “debatere” som betyder “att slå ner eller slå samman”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar sociala medier vårt tillgång till aktuell information och hur bedömer vi dess trovärdighet?
- B. Vad är skillnaden mellan en nyhet och en åsikt artikulerad i medierna?
- C. Hur kan vi som individer agera ansvarigt när det gäller delaktighet i debatter om aktuella händelser?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och tilldelas olika aktuella händelser. Varje grupp ska forska om sin tilldelade händelse och förbereda en kort presentation. Det får gärna inkludera bilder eller videoklipp för att stötta deras presentationer. Målet är att eleverna ska förstå hur man presenterar information på engelska och delta i en konstruktiv diskussion.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var den senaste aktuella nyheten du hörde? | [Svar beroende av elev] |
Vad tycker du om hur medierna hanterar den nyheten? | [Svar beroende av elev] |
Vilken åsikt kan du formulera kring den aktuella händelsen? | [Svar beroende av elev] |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en aktuell händelse och skriva en reflektion på 1-2 sidor (A4). De ska inkludera sin åsikt, hur händelsen påverkar samhället och vilka källor de har använt för att samla information. Reflektionen ska vara skriven på engelska och ska följa en klar struktur med inledning, kroppen och avslutning för tydlighet.
Citat
“In the midst of chaos, there is also opportunity.” – Sun Tzu, 500 f.Kr. Detta citat betonar vikten av att se möjligheter även i svåra tider, vilket är relevant när vi diskuterar aktuella händelser och deras påverkan.