Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Aktuella händelser och kulturella perspektiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. | Eleven diskuterar välutvecklat, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper. |
Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. | Eleven söker information som rör aktuella händelser och använder då olika källor och för utvecklade resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. |
Innehåll och form i olika typer av fiktion. | Eleven formulerar sig även ledigt och med effektiv anpassning till syfte, mottagare och situation. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till aktuella händelser (10 min)
- Presentera temat för lektionen och koppla det till aktuella händelser.
- Diskutera vad eleverna redan vet om ämnet.
- Introducera några exempel på aktuella händelser att fokusera på.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter relaterade till temat.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper för diskussion kring utvalda aktuella händelser.
- Ge varje grupp en specifik fråga att diskutera.
- Uppmuntra eleverna att använda engelska så mycket som möjligt.
- Låt varje grupp förbereda en kort presentation av sina diskussioner.
3. Presentationer (15 min)
- Varje grupp presenterar sina diskussioner för klassen.
- Uppmuntra frågor och diskussioner efter varje presentation.
- Betona vikten av att ge konstruktiv feedback.
- Ställ relevanta följdfrågor för att fördjupa diskussionen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som diskuterades under lektionen.
- Be eleverna reflektera över vad de lärde sig.
- Fråga hur de kan applicera denna kunskap i sitt eget liv.
- Ge förslag på ytterligare resurser och artiklar att läsa för en djupare förståelse.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Aktuella nyheter: Börja med att följa internationella och nationella nyheter som intresserar eleverna, och diskussioner kring dessa. Det stärker deras språkbruk och medvetenhet om världen.
- Kulturella perspektiv: Utforska hur olika kulturer uppfattar samma händelser och vad det innebär för förståelsen av världen.
- Etiska frågor: Diskutera de etiska implikationerna av vissa aktuella händelser och uppmuntra eleverna att uttrycka sina åsikter på engelska.
- Språkets roll: Reflektera över hur engelska används i media och i kommunikation kring aktuella händelser.
- Interaktion och kommunikation: Lär eleverna om vikten av att formulera sig tydligt och medvetet i både tal och skrift.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Current | Något som är aktuellt eller pågående. | Kommer från latinet “currens”, som betyder “springa”. |
Debate | En diskussion där olika åsikter framförs. | Kommer från franskans “débattre”, som betyder “att slå ihop” eller “att fightas”. |
Perspective | En persons synvinkel eller åsikt om något. | Från latinets “perspectiva”, som handlar om att se genom. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar sociala medier informationsspridningen kring aktuella händelser i samhället?
- B. Vilken roll spelar journalistik i att forma opinioner kring aktuella frågor?
- C. Kan vi lita fullt ut på de källor vi använder för att förstå världen runt oss? Varför eller varför inte?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en presentation om en aktuell händelse som intresserar dem. De ska använda olika källor för att samla information, inkludera bilder och faktauppgifter, och presentera detta för klassen. Presentationen ska vara max 5 minuter lång och helheten ska spegla deras förståelse av ämnet och dess kontext.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är den aktuella händelsen du diskuterade idag? | Beskriv kortfattat. |
2. Vilka var de viktigaste punkterna i gruppdiskussionen? | Sammanfatta de viktigaste delarna. |
3. Vilken åsikt har du om händelsen? | Ge din personliga syn på saken. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 A4-sidor) om en aktuell händelse de är intresserade av. Uppsatsen ska innehålla en sammanfattning av händelsen, deras egna åsikter samt hur de uppfattar händelsens påverkan på samhället.
Citat
“In the age of information, ignorance is a choice.” – Donny Miller, år 2007. Detta citat handlar om hur viktig tillgång till information är, och att vi har ansvar att hålla oss informerade.