“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. Händelser och händelseförlopp. Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. Innehåll och form i olika typer av fiktion. Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Engelska språkets ställning i världen. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan förstå och återge innehållet i enklare texter och kan delta i enkla samtal. Eleven kan formulera sig på engelska i både tal och skrift med viss tydlighet. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till aktuella händelser (15 min)
- Gå igenom vikten av att diskutera aktuella händelser.
- Presentera nyhetsartiklar som eleverna ska analysera.
- Diskutera begreppet “fake news” och hur det påverkar våra åsikter.
- Ge exempel på olika typer av nyheter och deras format.
2. Gruppdiskussion (20 min)
- Dela in klassen i mindre grupper.
- Varje grupp diskuterar en tilldelad artikel.
- Gruppen presenterar sina tankar för klassen.
- Ställ frågor och uppmuntra till diskussioner mellan grupperna.
3. Skriftlig reflektion (10 min)
- Eleverna skriver en kort reflektionsuppgift baserat på diskussionerna.
- De får använda sin egen åsikt men måste stötta den med fakta från artikeln.
- Ge feedback om tid och form för inlämning.
- Förbered för kommande lektioner kring presentation.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kulturella perspektiv: Diskutera hur kulturella referenser kan påverka tolkningen av texter.
- Argumentationsteknik: Undervisning om hur man strukturerar en argumenterande text.
- Variation i språkbruk: Förstå skillnaden mellan formellt och informellt språk.
- Mediekunskap: Utvärdera källor och förstå mediers påverkan på samhället.
- Etiska dilemman: Skapa diskussioner kring aktuella etiska frågor vi står inför idag.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Fake news | Falska nyheter som sprids för att vilseleda eller påverka opinionen. | Engelska, “fake” av “to make” + “news”. |
Debatt | En strukturerad diskussion kring olika synpunkter på ett ämne. | Från franska “débattre”, vilket betyder “att slå ut”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad betyder “fake news” för demokratin och hur kan vi motverka det?
- B. Hur påverkar sociala medier vår syn på aktuella händelser och nyhetsrapportering?
- C. Vilken roll spelar kulturella skillnader i hur nyheter uppfattas i olika delar av världen?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper för att utföra en “nyhetssökning”, där de använder internet för att hitta en aktuell händelse och skriva en kort artikel om den. De ska inkludera bakgrundsinformation, olika perspektiv, och slutligen sin egen åsikt. Denna aktivitet syftar till att träna både skriftlig och muntlig framställan samt att kritiskt granska källor.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vilka tre saker lärde du dig idag? | |
Vad tyckte du var mest intressant? |
Hemuppgift
Som hemuppgift ombeds eleverna att skriva en uppsats på 1-2 sidor (A4) där de analyserar hur en särskild nyhetshändelse har framställts i media. De ska beakta flera perspektiv och avsluta med sin egen åsikt. Uppgiften syftar till att stärka deras kritiska tänkande och analysera nyhetsrapportering.
Citat
“News is what somebody wants to suppress. Everything else is advertising.” – Roy Peter Clark, 1997. Detta citat belyser vikten av att vara kritisk till de nyheter vi får och att förstå att det finns en agenda bakom vad som rapporteras.
“`