“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Aktuella händelser och samhällsfrågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används. |
Betygskriterium (E) | Eleven förstår och kan återge centrala teman och innehåll i olika typer av texter. Eleven kan delta i samtal om texter och använda grundläggande språkliga regler. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till dagens tema (10 min)
- Gå igenom lektionens mål och syfte.
- Presentera temat för dagen: aktuella händelser.
- Diskutera vad som menas med aktuella händelser.
- Fråga eleverna om de har några exempel på aktuella händelser.
- Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Ge grupperna olika aktuella artiklar att diskutera.
- Be grupperna att sammanfatta och diskutera artiklarnas innehåll.
- Samla in perspektiv från varje grupp.
- Presentation och reflektion (15 min)
- Gruppdiskussionerna presenteras för klassen.
- Fånga upp olika ståndpunkter och perspektiv.
- Led en gemensam reflektionsdiskussion kring ämnet.
- Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta viktiga punkter från lektionen.
- Besvara eventuella frågor.
- Introducera uppgiften för nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Aktuella händelser: Diskutera varför det är viktigt att hålla sig informerad om nyheter. Eleverna får en förståelse för hur aktuella händelser påverkar vårt samhälle.
- Samhällsfrågor: Be eleverna reflektera över vad som definierar en samhällsfråga och ge exempel på aktuella frågor i deras liv.
- Kulturella perspektiv: Diskussioner om hur olika kulturer kan påverkas av och reagera på aktuella händelser.
- Etiska aspekter: Be eleverna tänka på de etiska frågor som kan uppstå kring aktuella händelser.
- Språkliga färdigheter: Utveckla förmågan att diskussion och formulera sig tydligt om aktuella ämnen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Aktuell | Som har hänt nyligen eller är relevant nu. | Från latinets “actuālis”, som betyder “handlande”. |
Samhällsfråga | En fråga som rör samhällets utveckling och organisation. | Sammanslagning av “samhälle” och “fråga”. |
Kultur | De gemensamma värderingar, traditioner och livsstilar hos en grupp människor. | Från latinets “cultura”, som betyder “odling”. |
Etik | Studien av vad som är rätt och fel. | Från grekiskans “ethos”, som betyder “karaktär”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar aktuella händelser vår syn på världen? Diskutera hur olika nyheter kan ge olika perspektiv.
- B. Vilka etiska dilemman kan uppstå i samband med aktuella händelser? Reflektera över ansvar och konsekvenser.
- C. På vilket sätt kan olika kulturer se på en och samma händelse och varför är detta viktigt att förstå?
Aktivitet
Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att skapa en presentation om en aktuell händelse. Varje grupp får välja sin händelse och skall inkludera olika perspektiv och eventuella etiska frågor i sin presentation. Presentationerna skall vara cirka 5-7 minuter långa och eleverna uppmanas att använda engelska i sin presentation.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad var dagens tema? | Aktuella händelser och samhällsfrågor. |
2. Vilken händelse diskuterade du idag? | [Individuellt svar] |
3. Vad lärde du dig om etiska frågor? | [Individuellt svar] |
4. Hur kan kultur påverka vår åsikt om en händelse? | [Individuellt svar] |
5. Vilka synpunkter presenterades i gruppdiskussionen? | [Individuellt svar] |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion av sin egen åsikt om en aktuell händelse som diskuterats på lektionen. Reflektionen ska vara 1-2 sidor lång (A4) och innehålla deras egna ståndpunkter och gärna referera till olika perspektiv som belystes i klassen.
Citat
“In the middle of difficulty lies opportunity.” – Albert Einstein, 1940. Detta citat illustrerar hur man kan se positiva möjligheter mitt i svåra situationer, vilket kopplar till hur aktuella händelser ofta innebär både utmaningar och chanser till förändring.
“`