Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 5. Aktuella kulturella frågor. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 5

Tema:

Aktuella kulturella frågor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikationens innehåll Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. Händelser och händelseförlopp. Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. Innehåll och form i olika typer av fiktion. Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Engelska språkets ställning i världen. Eleven formulerar sig med tydlighet och precision, varierat och välstrukturerat i både muntliga och skriftliga framställningar. I interaktion med andra uttrycker sig eleven tydligt och effektivt.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till aktuella kulturella frågor (15 min)
  • Presentera ämnet och syftet med lektionen.
  • Diskutera vad “kulturella frågor” innebär.
  • Ge exempel på aktuella kulturella frågor i olika samhällen.
  • Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av kulturella frågor.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i smågrupper.
  • Ge varje grupp en fråga att diskutera kring aktuella kulturella händelser.
  • Be grupperna att sammanfatta sina diskussioner.
  • Fråga om de vill delge sina insikter för klassen.
3. Litteratur och andra medier (10 min)
  • Presentera kortfattat litteratur och artiklar som berör kulturella frågor.
  • Diskutera hur dessa medier representerar kultur.
  • Fråga eleverna vilka medier de brukar använda för att hålla sig informerade.
4. Sammanfattning och reflektionsövning (10 min)
  • Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
  • Ge varje elev en uppgift att skriva ner en reflektion om en kulturell fråga.
  • Fråga eleverna om de har några frågor innan lektionen avslutas.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Aktuella kulturella frågor: Eleverna ska förstå vad som menas med kulturella frågor och varför dessa är betydelsefulla i dagens samhälle. Det kan röra sig om allt från social rättvisa till integrationsfrågor. Diskutera hur kulturella frågor kan påverka våra vardagsliv.
  • Medieanalys: Förståelse av hur kultur framställs i olika medier. Diskutera vilket budskap medier sänder och hur dessa kan påverka uppfattningar och känslor om olika kulturella frågor.
  • Språklig medvetenhet: Hur språk kan användas för att påverka och forma kulturella diskurser. Eleverna ska reflektera över språkets roll i kultur och hur det kan anpassas beroende på syfte.
  • Interkulturell kommunikation: Utvecka en förståelse för vikten av att kunna kommunicera över kulturella gränser. Eleverna ska lära sig strategier för att förstå och interagera med personer från olika kulturer.
  • Reflektion och kritik: Utveckla färdigheter i kritisk reflektion gällande kulturella frågor och förmågan att argumentera för och emot olika ståndpunkter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kultur Den samlade av människor skapade idéer, beteenden, och material som definierar en grupp. Från latin “cultura”, som betyder “odling” eller “vård”.
Identitet De egenskaper och känslor som definierar en person eller grupp. Från latin “identitas”, som refererar till att vara detsamma.
Representation Processen att framställa något på ett visst sätt. Från latin “repraesentare”, vilket betyder “att föreställa”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar sociala medier vår uppfattning av kultur och aktuella händelser? Diskutera både positiva och negativa aspekter.’
  • B. Kan kulturella frågor vara en källa till konflikt eller samarbete? Ge exempel från verkligheten.
  • C. Vilka ansvar har vi som individer i att kommunicera och representera kulturella frågor?

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i par för att skapa en kort presentation om en aktuell kulturell fråga som de känner starkt för. Presentationen ska innehålla en sammanfattning av frågan, dess relevans idag, och hur det påverkar deras liv eller samhälle. De uppmanas att använda olika medier som stöd för sin presentation, exempelvis bilder, texter eller videoklipp. Varje par får 5 minuter att presentera.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är den viktigaste kulturella fråga du vill lyfta?
Hur kan vi hjälpa till att lösa kulturella konflikter?
Vilka medier använder du för att hålla dig informerad om kulturella frågor?
Ge ett exempel på en kulturell fråga i ditt liv.
Hur kan språk påverka uppfattningen om kultur?
Vad menar du med kulturell identitet?
Vilken roll spelar historia i förståelsen av kulturella frågor?
Hur skiljer sig kultur mellan olika samhällen?

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en aktuell kulturell fråga som de vill undersöka vidare. De ska skriva ett 2-3 sidor långt dokument (A4) där de sammanfattar bakgrunden till frågan, dess nuvarande status, och hur den påverkar olika grupper i samhället. De ska använda minst tre olika källor, och dessa ska refereras korrekt. Hemuppgiften ska lämnas in vid nästa lektion.

Citat

”Culture is the widening of the mind and of the spirit.” – Jawaharlal Nehru, 1946. Detta citat understryker vikten av kultur för att utveckla både intellekt och känslomässigt välbefinnande. Det knyter an till lektionen då vi utforskar hur kulturella frågor formar våra liv och vår identitet.


Modern Tillbaka-knapp
×