# Lektionsplanering
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Engelska 5
**Tema:** Analysis of travel brochures
## Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. Händelser och händelseförlopp, åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. Innehåll och form i olika typer av fiktion. Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven kan förstå och tolka information i olika typer av texter, inklusive reklam och resebroschyrer. Eleven kan formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift, och kan anpassa sitt språk efter syfte och mottagare. |
## Lärarledda instruktioner
### 1. Introduktion till resebroschyrer (10 min)
– Presentera syftet med lektionen: att analysera resebroschyrer.
– Diskutera vad eleverna vet om resebroschyrer.
– Visa exempel på olika typer av resebroschyrer och deras innehåll.
– Förklara vad man ska titta på när man analyserar dessa broschyrer.
### 2. Gruppdiskussion om broschyrerna (10 min)
– Dela in klassen i grupper om fyra.
– Tilldela varje grupp en resebroschyr.
– Be grupperna att diskutera hos vilket typ av resenär broschyren är riktad.
– Diskutera vad som gör broschyren attraktiv eller oattraktiv.
### 3. Skriftlig analys (20 min)
– Låt eleverna skriva ned sina insikter från gruppdiskussionen.
– Ge dem en mall som de ska fylla i med specifika frågor kring layout, språk och målgrupp.
– Ge feedback medan de arbetar individuellt.
### 4. Presentation av analyser (10 min)
– En grupp i taget presenterar sina analyser.
– Uppmuntra frågor och diskussion om varje presentation.
– Sammanfatta gemensamma punkter som kom upp under presentationerna.
## Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
– **Syftet med resebroschyrer:** Försäljning av en destination eller tjänst genom visuella och textuella medel för att locka resenärer.
– **Målgrupp:** Hur olika resebroschyrer riktar sig till olika typer av resenärer (familjer, backpackers etc.).
– **Grafisk design:** Betydelsen av layout och bilder i broschyrerna och hur de påverkar perception.
– **Språk och stil:** Hur språket används för att övertyga och informera.
– **Kulturell representation:** Hur kulturella aspekter framhävs i broschyrerna och deras inverkan på besökare.
## Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|————————|—————————————————————————————————————-|————————————————–|
| Broschyr | Ett häfte eller dokument med information om en produkt eller tjänst, vanligtvis för marknadsföring. | Franska “brochure” som betyder ett häfte. |
| Layout | Arrangemang och design av text och bilder på en sida. | Engelska “layout”, ur “lay out”, som betyder att ordna. |
| Målgrupp | Den specifika grupp av människor en reklam eller broschyr riktar sig till. | Svenska “mål+” och “grupp”. |
| Kulturell representation| Hur en viss kultur eller dess element presenteras i media eller marknadsföring. | Från latin “cultura” betyder att bearbeta, odla.|
| Visuell kommunikation | Kommunikation genom bilder, grafik och färger istället för eller i tillägg till text. | Engelska “visual communication”. |
## Diskussionsfrågor
A. Hur skulle du beskriva en resetrend som påverkar hur resebroschyrer utformas idag?
B. På vilket sätt kan resebroschyrer både positivt och negativt påverka resenärers uppfattning om en destination?
C. Kan du ge exempel på hur kulturella stereotyper kan påverka broschyrinnehåll?
## Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa sin egen resebroschyr för en destination som de väljer. De ska tänka på layout, text och bilder som de inkluderar. De kan använda datorprogram eller skapa en fysisk broschyr. Efter att de har skapat sina broschyrer kan de presentera dem för klassen och förklara sina val och ideer.
## Exit-ticket
| Frågor | Svar |
|————————-|——————————————————-|
| Vad är syftet med en resebroschyr? | Att informera och locka kunder till en destination. |
| Vad är viktigt i layouten av en broschyr? | Balans mellan text och bilder, tydlig struktur. |
| Vilket språk används oftast i resebroschyrer? | Övertygande och beskrivande språk. |
| Hur identifierar vi målgruppen av en broschyr? | Genom innehållet och språket i broschyren. |
| Vilken inverkan kan en broschyr ha på en potentiell kund? | Den kan påverka beslutet att besöka destinationen. |
## Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en resebroschyr och skriva en kort analys av innehållet och dess riktning mot en specifik målgrupp. Analysen ska vara 1-2 sidor lång och inkludera både text och bilder från broschyren.
## Citat
*“Travel is the only thing you buy that makes you richer.”* – Anonym. Detta citat betonar betydelsen av resande och upplevelser, vilket också speglas i hur resebroschyrer är utformade för att sälja idéer och upplevelser snarare än bara produkter.
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det
📄 Word – Skapar ett dokument.
🖥️ PPT – Skapar en PPT.
➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.