Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 5. Grammar: Comparatives and superlatives. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 5

Tema:

Grammar: Comparatives and superlatives

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll − Genomgång av språkliga strukturer, inklusive komparativ och superlativ i engelska.
− Användning av adjektiv för att jämföra objekt och personer.
− Förståelse för olika sätt att uttrycka jämförelser och förhållanden.
− Praktisk tillämpning av grammatiska regler i muntlig och skriftlig interaktion.
Betygskriterium (E) − Eleven kan använda grundläggande språkliga strukturer.
− Eleven kan formulera sig på ett enkelt sätt i tal och skrift.
− Eleven kan förstå och delta i diskussioner kring vardagliga ämnen.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till komparativer och superlativ (15 min)
  • Kort presentation av vad komparativ och superlativ är.
  • Ge exempel på vanliga adjektiv i komparativ och superlativ form.
  • Förklara reglerna för bildandet av komparativ och superlativ.
  • Visa exempel på felaktiga användningar för tydlighet.
2. Praktiska övningar (20 min)
  • Dela ut arbetsblad med övningar som inkluderar komparativ och superlativ.
  • Låt eleverna arbeta parvis för att diskutera svaren.
  • Gå runt i klassrummet och hjälp där det behövs.
  • Samla in svaren och gå igenom dem tillsammans.
3. Muntlig interaktion (10 min)
  • Låt eleverna ställa frågor till varandra med hjälp av adjektiv.
  • Ge exempel på frågor att ställa (“Which is bigger, an elephant or a mouse?”).
  • Uppmuntra eleverna att förklara sina svar.
  • Ge feedback på deras användning av komparativ och superlativ i samtalen.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
  • Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
  • Fråga eleverna om de har några frågor.
  • Diskutera typiska missförstånd som kan uppstå.
  • Ge exempel hur komparativa och superlativa används i vardagen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Jämförelse av objekter: Eleverna lär sig att använda komparativ och superlativ för att jämföra egenskaper hos olika objekt, som storlek, färg och form. Misstag är ofta att blanda ihop formerna.
  • Användning av adjektiv: Eleverna får förståelse för hur adjektiv används i engelskan, och vikten av att välja rätt form beroende på sammanhanget. En vanlig missuppfattning är att man alltid lägger till “est”.
  • Regler för bildning: Kunskap om specifika regler som finns för bildande av komparativ och superlativ, som att korta adjektiv oftast får “-er” och “-est”.
  • Exempel i texter: Analysera exempel från texter med komparativ och superlativ för att identifiera användning. Många missar att notera adjektivens funktion i meningen.
  • Praktiska uppgifter: Att kunna tillämpa kunskaperna från lektionen genom konkreta övningar och interaktion i klassrummet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Komparativ Används för att jämföra två saker. Från latin “comparatus”, som betyder “jämförd”.
Superlativ Används för att ange den högsta graden av något. Från latin “superlativus”, som betyder “den mest överordnade”.
Adjektiv Ord som beskriver egenskaper hos substantiv. Från latin “adjectivus”, som innebär “som läggs till”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad är skillnaden mellan att använda komparativ och superlativ i olika situationer? Kan du ge exempel?
  • B. Hur tror du att komparativ och superlativ används i andra språk vi studerat? Finns det likheter eller skillnader?
  • C. Om du skulle förklara komparativ och superlativ för en yngre elev, hur skulle du göra det?

Aktivitet

För aktiviteten ska eleverna arbeta i grupper för att skapa en egen reklamkampanj för en fiktiv produkt där de använder komparativ och superlativ. De ska inkludera slogan som framhäver produktens fördelar och jämföra den med konkurrenters produkter. De får använda papper, färgpennor och eventuell digital programvara för att bygga sina kampanjer. Varje grupp presenterar sin kampanj för klassen.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är komparativ? Jämför två saker.
2. Vad är superlativ? Anger den högsta graden.
3. Ge exempel på ett adjektiv i komparativ. Större.
4. Ge exempel på ett adjektiv i superlativ. Störst.
5. Vad händer om du ska jämföra tre eller fler saker? Använda superlativ.
6. Vilka vanliga fel gör elever? Att blanda ihop formerna.
7. Hur kan man praktiskt använda dessa begrepp? I samtal och skrivande.
8. Vilka adjektiv kan du tänka på? Stark, snabb, vacker.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort text (A4, 300–500 tecken) där de använder både komparativ och superlativ. De kan beskriva sina favoritfilmer, -böcker eller -spel och jämföra dem med andra. Fokus ska ligga på korrekt användning av grammatiken. De kan få möjlighet att dela sina texter i nästa klass.

Citat

”The more we learn, the more we realize how much we don’t know.” – John F. Kennedy, 1961. Detta citat knyter an till lektionen genom att påpeka vikten av att ständigt sträva efter kunskap, vilket också inkluderar att förstå hur vi jämför och värderar olika aspekter i språket.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp