Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 5. Grundläggande grammatik: verbtider. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Grundläggande grammatik: verbtider

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikationens innehåll med fokus på verbtider i olika typer av fiktion och berättande, förklarande och argumenterande texter. Eleven använder med viss säkerhet och i begränsad utsträckning grammatik för att producera texter och diskussioner.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till verbtider (10 min)
  • Gör en kort presentation av verbtider i engelskan.
  • Ge exempel på olika verbtider och användningar.
  • Diskutera vikten av korrekt användning.
  • Visa exempel med bilder på olika situationer där verbtider används.
2. Gruppövning: Skapa meningar (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Tilldela varje grupp en verbtid att arbeta med.
  • Varje grupp skapar en kort berättelse med sin tilldelade verbtid.
  • Grupperna presenterar sina berättelser för klassen.
3. Analysera texter (15 min)
  • Ge eleverna korta texter med blandning av verbtider.
  • Eleverna diskuterar i par vilka verbtider som används och varför.
  • Samla tankar i helgrupp och skriv exempel på tavlan.
  • Diskutera vad som skiljer de olika tiderna åt.
4. Avslutning och reflektionsfrågor (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion och ge en överblick av vad som har lärts.
  • Ställ öppna frågor till klassen om deras intryck av verbtider.
  • Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig och hur de kan tillämpa detta i sitt skrivande.

Ämnesinnehåll

Här listas viktigt kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.

  • Verbtider: Eleverna lär sig de olika verbtiderna, deras struktur och användning i meningsbyggnad.
  • Konjugation: Eleverna bekantar sig med grundkonjugation för regelbundna och oregelbundna verb.
  • Praktisk tillämpning: Genom gruppövningar och diskussioner tillämpas kunskapen praktiskt.
  • Analys av texter: Studier av olika texter belyser verbtiders funktion i olika sammanhang.
  • Kreativt skrivande: Eleverna får möjlighet att skapa egna texter där de använder olika verbtider.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Present tense Används för att beskriva nuvarande handlingar. Från latinska “praesens”, vilket betyder “närvarande”.
Past tense Används för att beskriva handlingar som redan har inträffat. Från gammal engelska “foran”, som betyder “före”.
Future tense Används för att beskriva kommande handlingar. Från latin “futurus”, som betyder “kommande”.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför tror ni att det är viktigt att kunna använda olika verbtider i engelska?
  • B. Hur kan felaktig användning av verbtider påverka kommunikationen?
  • C. Vilka exempel kan ni ge på situationer där verbtider spelar en avgörande roll i begriplighet?

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skriva en kort berättelse på engelska där de använder minst tre olika verbtider. Berättelsen ska vara minst en sida (A4) lång. Det är viktigt att de fokuserar på att använda verbtiderna korrekt i olika sammanhang, vilket främjar både deras skrivande och förståelse för grammatiken.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en verbtid? En grammatikalisk kategori som beskriver tidpunkten för en handling.
Nämn två verbtider och ge ett exempel på varje. Present tense: “I eat.” Past tense: “I ate.”
Hur används framtidstiden i engelska? För att uttrycka vad som kommer att hända.
Ge ett exempel på en oregelbunden verbböjning. Verb: “go” – böjs till “went” i förfluten tid.
Varför är det viktigt att veta skillnaderna mellan verbtider? För att kunna uttrycka sig klart och tydligt i kommunikationen.
Vad är en regelbunden verbböjning? Böjning där verbets maskulina och feminina former ofta är identiska i nutid och dåtid.
Nämn en situation där du skulle använda framtidstiden. När jag pratar om mina planer för i morgon.
Vad lärde du dig mest om verbtider i dag? Personliga reflektioner kan variera.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort bloggpost där de reflekterar över vad de har lärt sig om verbtider under lektionerna. Bloggposten ska innehålla exempel på hur de ska använda verbtider i sitt eget skrivande, samt en analys av några av de texter de har läst under kursens gång. Längden ska vara minst 300 ord.

Citat

“The more that you read, the more things you will know. The more that you learn, the more places you’ll go.” – Dr. Seuss

Detta citat sammanfattar vikten av att läsa och lära sig språk, vilket är grundläggande för att förstå och använda olika verbtider effektivt.

“`


Modern Tillbaka-knapp