Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Engelska 5
Tema: Jullåtar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Lyssna på och analysera musik och texter på engelska, samt diskutera teman, budskap och stil. | Eleven kan delta i samtal och diskussioner i olika sammanhang och uttrycker sig begripligt på engelska. |
[Läroplan för gymnasieskolan, Engelska, Gy11]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till jullåtar (10 min)
- Presentera temat “Jullåtar”, diskutera traditioner och hur musik kan förknippas med högtider.
- Genomgång av olika stilar och genrer av jullåtar.
- Lyssning och analys (20 min)
- Spela upp tre olika jullåtar (exempelvis “Jingle Bells”, “Last Christmas” och “All I Want for Christmas Is You”).
- Be eleverna att anteckna sina tankar om låttexterna, teman och känslor de väcker. Diskutera kort efter varje låt.
- Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i små grupper och ge dem i uppgift att diskutera vad som gör en jullåt minnesvärd.
- Vad handlar texterna om? Hur får musiken dem att känna sig?
- Kreativ uppgift (5 min)
- Uppmana eleverna att komma på egna alternativa textförslag till en känd jullåt, som de kan jobba med till nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Julmusiken: Förståelse för olika jultraditioner genom musik.
- Textanalys: Tolkning och analys av låttexter och deras budskap.
- Kulturell reflektivitet: Hur jullåtar speglar kulturella värden och känslor.
- Språkliga färdigheter: Utveckla förmågan att utrycka tankar och känslor på engelska.
- Sammanhang och tema: Känna igen och diskutera teman i låtar, som kärlek, gemenskap och glädje.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Låt | En musikalisk komposition med melodier och texter. | Från svenska “låta”, gammalsvenska. |
Tema | Det centrala ämnet eller budskapet i en text eller låt. | Från grekiska “thema”, som betyder “vad som har lagts”. |
Melodi | En sekvens av toner som uppfattas som en enhetlig musikalisk idé. | Från grekiska “melodia”, som betyder “sång”. |
Glädje | En känsla av stor nöje eller lycka. | Från fornnordiska “glaðr”, som betyder “glad”. |
Diskussionsfrågor
- Vilka känslor eller minnen väcker julmusiken för dig?
- Hur olika kan jullåtar vara beroende på kultur och tradition?
- Vilken jullåt betyder mest för dig och varför?
Aktivitet
I denna lektion ska eleverna lyssna på och analysera jullåtar, diskutera deras betydelse och likheter mellan olika låtar. I slutet av lektionen kommer de att få en kreativ uppgift att skriva egna alternativtexter till en känd jullåt, vilket uppmuntrar till kreativitet och språkliga färdigheter.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilken jullåt tyckte du mest om och varför? | |
Vad lärde du dig om jullåtar idag? | |
Hur kan musik påverka våra känslor under julen? | |
En annan jullåt jag vill lyssna på är… | |
Diskutera med en vän om… | |
Vilken känsla förmedlar de olika jullåtarna? | |
Vad skulle ni vilja ändra i framtida jullåtar? | |
Hur kopplar ni låtarnas budskap till er själva? |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en jullåt (valfri) som betyder något för dem och skriva en kort analys på 1-2 sidor (A4). De ska fokusera på låtens teman, budskap, samt hur den får dem att känna. De uppmanas att inkludera personliga reflektioner och eventuellt koppla den till sina egna jultraditioner.
Citat
“Music brings people together, and during the holidays, it creates memories that last a lifetime.” – Unknown
Detta citat belyser hur viktigt musik är för att skapa gemenskap och minnen under julen.