Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 5. Kommunikation i olika sammanhang. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 5

Tema:

Kommunikation i olika sammanhang

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll, aktuella och bekanta ämnesområden, händelser och händelseförlopp, åsikter, tankar och erfarenheter, relationer och etiska frågor.
Betygskriterium (E) Eleven kan förstå och delta i samtal och diskussioner samt formulera sig relativt tydligt i tal och skrift.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till temat kommunikation (10 min)
    • Diskutera vad kommunikation innebär.
    • Identifiera olika kommunikationsformer (muntlig, skriftlig, digital).
    • Ge exempel på vardaglig kommunikation.
    • Fråga elever om deras erfarenheter av kommunikation.
  2. Gruppdiskussion (15 min)
    • Dela in klassen i små grupper.
    • Ge varje grupp ett kommunikationssätt att diskutera.
    • Be grupperna förbereda en kort presentation.
    • Diskutera fördelar och nackdelar med varje sätt.
  3. Presentationer (15 min)
    • Grupperna presenterar sina diskussioner.
    • Öppna upp för frågor och diskussion.
    • Ge feedback på presentationerna.
    • Sammanfatta de viktigaste punkterna.
  4. Avslutande reflektion (10 min)
    • Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig.
    • Ställ öppna frågor för att stimulera diskussion.
    • Sammanfatta lektionen och ge en översikt över nästa gång.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kommunikationens grunder: Förståelse kring hur och varför vi kommunicerar, skillnaderna mellan verbal och icke-verbal kommunikation samt kulturella aspekter av kommunikation.
  • Aktuella ämnen: Hur aktuella händelser påverkar kommunikationen och hur olika media används för att sprida information.
  • Etiska frågor: Utforskning av etik inom kommunikation, såsom ansvar och konsekvenser av det spridda budskapet.
  • Språkets roll: Diskussion kring språkets betydelse som ett verktyg för kommunikation och hur det kan variera mellan olika kulturer.
  • Kritiskt tänkande: Utveckla förmågan att kritiskt analysera information och källor som presenteras i kommunikationen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kommunikation Processen att överföra information mellan individer. Från latin ‘communicatio’, vilket betyder ‘att dela’ eller ‘att göra gemensam’.
Etnicitet Gruppering av människor baserat på kulturella och sociala skillnader. Från franska ‘ethnicité’, av grekiska ‘ethnos’ vilket betyder ‘folk’ eller ‘grupp’.
Feedback Återkoppling om något som sagts eller gjorts, viktigt för att förbättra kommunikationen. Från engelska ‘feedback’, sammansatt av ‘feed’ och ‘back’, vilket syftar på att ge tillbaka information.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar digital kommunikation vårt sätt att interagera jämfört med traditionella metoder?
  • B. Vilka etiska frågor kan uppstå i kommunikation, och hur kan vi hantera dem?
  • C. Hur kan förståelse av andra kulturers kommunikationssätt förbättra våra relationer och samarbeten?

Aktivitet

Eleverna delas in i par och får i uppgift att spela in en kort dialog som representerar olika kommunikationsstilar. De ska använda ett valfritt ämne och efter att ha skrivit manus, spela in det med hjälp av mobilkamera eller ljudinspelning. Efter genomförd aktivitet ska de diskutera vilka aspekter av kommunikationen som var mest utmanande.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är kommunikation? Processen att överföra information mellan individer.
Vilka typer av kommunikation finns det? Verbal, icke-verbal och digital kommunikation.
Hur påverkar kultur vår kommunikation? Kultur påverkar våra normer, värderingar och sätt att uttrycka oss.
Vad är viktigast i effektiv kommunikation? Klarhet, lyssnande och feedback.
Varför är etik viktigt i kommunikation? Det påverkar hur vi uppfattas och hur vår information tas emot.
Ge exempel på en situation där feedback är viktig. Under presentationer för att förbättra talarens teknik.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor) där de reflekterar över en kommunikationsupplevelse, beskriver vad som hände, hur de kände och vad de lärde sig av det. De ska inkludera sina insikter i hur kommunikationen kunde förbättras.

Citat

”The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.” – George Bernard Shaw. Detta citat handlar om vikten av att säkerställa att kommunikationen verkligen har nått fram och förståtts av mottagaren, vilket är centralt för vår undervisning i kommunikation.


Modern Tillbaka-knapp