Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 5
Tema:
Kommunikation och kultur i engelsktalande länder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella förhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk och kultur samt ge dem förutsättningar att utveckla sin flerspråkighet där kunskaper i olika språk samverkar och stödjer varandra. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar språklig medvetenhet och kunskaper om hur man lär sig språk i och utanför undervisningen. Undervisningen ska i allt väsentligt bedrivas på engelska. |
Betygskriterium (E) | Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från muntliga och skriftliga källor av olika slag och använder på ett relevant, effektivt och problematiserande sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med god precision, varierat, nyanserat, tydligt och välstrukturerat. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat kommunikation och kultur (15 min)
- Diskutera vad kommunikation betyder och varför den är viktig.
- Presentera olika former av kultur och hur de påverkar kommunikationen.
- Ge exempel på aktuella händelser eller fenomen från engelsktalande länder.
- Involvera eleverna med frågor om deras egna erfarenheter av kultur.
2. Gruppen reflekterar över kulturella skillnader (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper och ge dem olika kulturella teman att diskutera.
- Varje grupp presenterar sina diskussioner för klassen.
- Fråga vad de lärt sig om kulturella skillnader.
- Ge exempel på kulturella skillnader som de kan relatera till.
3. Lyssna och analysera (10 min)
- Spela en kort video eller ljudklipp från en engelsktalande kultur.
- Ge eleverna frågor att besvara medan de lyssnar.
- Diskutera svaren i helklass efteråt.
- Fokus på att identifiera nyckelbegrepp och teman.
4. Skriftligreflektion (10 min)
- Be eleverna att skriva en kort reflektion om något de lärt sig, relaterat till kultur eller kommunikation.
- Ge dem fem minuter att skriva och gärna dela med en kamrat efteråt.
- Samla in reflektionerna för att utvärdera lärande.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kommunikationens betydelse: Eleverna ska förstå att kommunikation är en grundläggande del av människans sociala interaktion och kulturella utbyte.
- Kulturell medvetenhet: Förmågan att identifiera och förstå olika kulturella värderingar och normer i engelsktalande länder.
- Källkritik: Utveckla förmågan att värdera informationskällor kritiskt och använda dem i både muntlig och skriftlig kommunikation.
- Språkanvändning: Öva på att anpassa språket efter syfte, mottagare och sammanhang.
- Interaktion och produktion: Utveckla både muntlig och skriftlig färdighet genom praktiska övningar och reflektion.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kultur | Den sammanvävda livsstilen och traditionerna inom en viss grupp människor. | Från latin “cultura”, som betyder “odling” eller “vård”. |
Kommunikation | Processen att överföra information från en person till en annan. | Från latin “communicare”, som betyder “att göra gemensam”. |
Reflektion | Att tänka över och överväga en viss fråga eller situation. | Från latin “reflectere”, som betyder “att vända tillbaka”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar olika kulturer vår syn på ett och samma ämne? Ge exempel från egna liv.
- B. På vilket sätt kan förståelse för andra kulturer bidra till bättre kommunikation?
- C. Finns det några kulturella normer i ert liv som ni tycker är svåra att förstå? Hur kan ni övervinna dessa hinder?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre och får en kultur att presentera. De ska förbereda en kort presentation som inkluderar några typiska kulturella kännetecken, seder eller traditioner relaterade till den kulturen. Varje grupp får 15 minuter att förbereda sig och 5 minuter att presentera för klassen. Detta kommer att uppmuntra både forskning och interaktion samt talfärdighet.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad lärde du dig idag om kommunikation? | Elevernas individuella svar samlas in. |
2. Vilken kulturell aspekt vill du veta mer om? | Elevernas individuella svar samlas in. |
3. Hur kan förståelse för kultur förbättra din engelska? | Elevernas individuella svar samlas in. |
4. Vilket ord lärde du dig som var mest intressant? | Elevernas individuella svar samlas in. |
5. Har du sett några kulturella skillnader i ditt liv? | Elevernas individuella svar samlas in. |
6. Vilka källor har du använt idag? | Elevernas individuella svar samlas in. |
7. Hur känns det att interagera med elever från olika bakgrunder? | Elevernas individuella svar samlas in. |
8. Vad kommer du att ta med dig från dagens lektion? | Elevernas individuella svar samlas in. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats på cirka 1-2 sidor om en kulturell aspekt som intresserar dem, till exempel mat, festligheter eller språk i ett engelsktalande land. De ska göra efterforskningar och inkludera minst en källa i sin uppsats för att uppvisa sin källkritiska förmåga. Uppsatsen ska lämnas in vid nästa lektion.
Citat
“Language is the road map of a culture. It tells you where its people come from and where they are going.” – Rita Mae Brown, 1980. Detta citat belyser vikten av språk och dess relation till kultur och identitet. Det påminner oss om att språk inte bara är ett kommunikationsverktyg, utan också ett sätt att förstå människors liv och deras kulturella bakgrund.