Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 5
Tema:
Kommunikation och kulturell förståelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll | Eleven kan förstå och använda engelska i tal och skrift. |
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv | Eleven kan formulera sig och kommunicera effektivt på engelska. |
Händelser och händelseförlopp | Eleven kan anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang. |
Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor | Eleven visar förståelse för kulturella och sociala förhållanden i engelskspråkiga sammanhang. |
Innehåll och form i olika typer av fiktion | Eleven kan analysera och reflektera över texter från olika medier. |
Aktuella händelser och värderingar i olika sammanhang | Eleven gör jämförelser mellan engelskspråkiga kulturella företeelser och egna erfarenheter. |
[Gy11, Engelska, Åk. 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera dagens tema: Kommunikation i engelska språket.
- Diskutera vikten av att kunna kommunicera på engelska i dagens samhälle.
- Ge exempel på hur engelska används i olika kulturer.
- Ställ frågor som eleverna kan besvara relaterat till deras erfarenheter av engelska.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Ge varje grupp ett ämnesområde att diskutera.
- Led diskussionen med frågor som hjälper dem att tänka kritiskt.
- Sammanfatta diskussionerna i helklass.
3. Textexamination (15 min)
- Låt eleverna läsa en kort text i grupper.
- Be dem identifiera nyckelbudskapen och diskutera dem.
- Ge gruppen en uppgift att förbereda en presentation av textens tema.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Be eleverna reflektera i par om vad de har lärt sig idag.
- Sammanfatta lektionen och påminn om nästa tillfälle.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Språkets roll i kommunikation: Viktigt för att tydligt kunna uttrycka sig och tolka budskap.
- Interkulturell förståelse: Hur olika kulturer kommunicerar på olika sätt.
- Medieanalys: Att läsa och kritiskt granska olika engelskspråkiga medier.
- Diskussionsteknik: Hur man formar och ställer frågor i diskussioner.
- Reflektion över egna erfarenheter: Att kunna göra jämförelser mellan engelska och sitt eget språk.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Culture | Det som kännetecknar en specifik grupp vad gäller normer, värderingar och traditioner. | Från latinets “cultura” som betyder odling. |
Communication | Processen av att skicka och ta emot information. | Från latinets “communicare” som betyder att dela något med andra. |
Ethics | Normer för vad som är rätt och fel i samhället. | Från grekiskans “ethos” vilket betyder karaktär. |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar kultur vår kommunikation? Ge exempel.
B. Vilken roll spelar engelska i globala sammanhang idag?
C. Hur kan vi förstå skillnader i kommunikation mellan olika kulturer?
Aktivitet
Planera en aktivitet där eleverna får förbereda och genomföra en kort presentation om ett aktuellt ämne i engelskspråkiga medier. Eleverna ska arbeta i par, välja en artikel att presentera för klassen, och diskutera dess innehåll samt dess påverkan på samhället. Aktiviteten syftar till att öka deras medvetenhet om aktuella frågor och utveckla deras presentationsförmåga.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad lärde du dig om kultur idag? | |
Vilka kommunikationsmetoder kan du använda? | |
Varför är engelska viktigt? | |
Ge ett exempel på en social företeelse. | |
Diskutera en etikfråga som intresserar dig. |
Hemuppgift
Förbered en kort uppsats (1-2 A4-sidor) där du beskriver en kultur som intresserar dig, inklusive hur stereotypiska uppfattningar kan påverka vår förståelse av den kulturen. Använd engelska och förbered dig för att dela med dig i klassen nästa vecka.
Citat
”Language is the road map of a culture. It tells you where its people come from and where they are going.” – Rita Mae Brown, 1983. Detta citat visar på hur språket är en grundläggande del av kulturell identitet och kommunikation.
Uppföljning
Uppföljningsaktivitet kommer att omfatta en reflekterande skrivuppgift baserat på dagens lärande.