Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 5. Kommunikation och kulturella perspektiv. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 5

Tema:

Kommunikation och kulturella perspektiv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Reception: Talad engelska i varierande tempo, även med inslag av sociolektal och dialektal variation. Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv. Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor.
Betygskriterium (E) Eleven kan förstå och tolka innehållet i talad engelska och skriftliga texter samt formulera sig och kommunicera i tal och skrift med viss begriplighet.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat (10 min)
  • Presentera dagens tema och dess betydelse i olika sammanhang.
  • Ge en överblick av vad som kommer att tas upp under lektionen.
  • Diskutera varför det är viktigt att förstå kulturella perspektiv.
  • Dela ut dokument med centrala frågeställningar för lektionen.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Delar in klassen i grupper.
  • Varje grupp får en uppgift att diskutera en aktuell händelse kopplad till temat.
  • Grupperna presenterar sina diskussioner för klassen.
  • Facilitera diskussionen och ställ följdfrågor.
3. Textanalys (15 min)
  • Ge alla elever en kort text att läsa.
  • Diskutera textens budskap och kulturella kontext.
  • Fråga eleverna om deras uppfattningar om texten.
  • Sammanfatta och dra paralleller till tidigare diskussioner.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
  • Fråga eleverna om de har några frågor eller reflektioner.
  • Diskutera hur kunskapen kan tillämpas i verkliga situationer.
  • Ge feedback på elevernas prestationer under lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kulturella perspektiv: Förståelse för hur kultur påverkar kommunikation och interaktion.
  • Aktuell samhällsinformation: Följa med i aktuella händelser på både lokal och global nivå.
  • Etiska frågor: Diskutera relationer, värderingar och etiska dilemman i samhället.
  • Textanalys: Att kunna analysera och tolka olika typer av texter.
  • Argumentation: Utveckla förmågan att formulera egna åsikter och argumentera för dessa.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kultur Sammanfattning av vanor, traditioner och normer i en grupp. Från latinets “cultura”, vilket betyder “odling”.
Kommunikation Processen av att överföra information. Från latinet “communicare”, som betyder “att dela”.
Etik Studiet av moral, vad som är rätt och fel. Från grekiskans “ethos”, vilket betyder “karaktär” eller “sed”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar kulturella perspektiv vår förståelse av andra människor?
  • B. Vilken roll spelar sociala medier i vår uppfattning om aktuella händelser?
  • C. Kan vi verkligen förstå någon annans kultur utan att ha upplevt den själv?

Aktivitet

Eleverna delas upp i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation om en aktuellt kulturellt fenomen utifrån en text de analyserat under lektionen. Varje grupp ska inkludera sin egen uppfattning och göra en jämförelse med andras perspektiv. Presentationerna kommer att hållas inför klassen nästa vecka.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vilket ämnesområde diskuterade vi idag? Kulturella perspektiv.
2. Hur kan kulturell bakgrund påverka kommunikation? Det kan påverka hur man tolkar information och framställningar.
3. Nämn ett exempel på ett aktuellt etiskt dilemma. Diskussioner kring sociala mediers inverkan.

Hemuppgift

Eleverna ombeds att skriva en kort text (minst 500 ord) där de reflekterar över dagens tema och diskussionerna i klassen. De ska också inkludera sina egna åsikter och erfarenheter relaterade till ämnet.

Citat

_”The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.”_ – George Bernard Shaw. Denna citat belyser vikten av att verkligen förstå varandra i kommunikation, vilket är avgörande när man diskuterar kulturella perspektiv.

Uppföljning

Eleverna kommer att ges möjlighet att diskutera sina reflektioner i klassen nästa lektion.


Modern Tillbaka-knapp
×