Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 5
Tema:
Kommunikation och språkförståelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Textens uppbyggnad och stil i exempelvis olika genrer. – Muntlig och skriftlig produktion i olika sammanhang. – Hur man anpassar språket efter syfte, mottagare och situation. |
– Eleven kan formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift på ett enkelt sätt. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat språk och kommunikation (10 min)
- Diskutera vikten av språket i vår vardag.
- Ge exempel på olika kommunikationssituationer.
- Fråga eleverna om deras erfarenheter av att kommunicera på engelska.
- Presentera målen för lektionen.
2. Mångfald av kommunikativa former (15 min)
- Ge exempel på olika former av kommunikation (talad, skriftlig, visuell).
- Diskutera hur dessa former används i olika kontexter.
- Uppmuntra eleverna att ge egna exempel.
- Visa klipp från filmer eller TV-program som exemplifierar olika kommunikationsstilar.
3. Praktisk övning i samtal (15 min)
- Dela in eleverna i par.
- Ge dem ett ämne att diskutera.
- Be dem att använda en formell och en informell kommunikation.
- Avsluta med att låta några par dela sina erfarenheter med klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Återkoppla till lektionens mål.
- Fråga eleverna vad de har lärt sig.
- Sammanfatta nyckelbegrepp.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Språkets roll: Språket är centralt för kommunikation och identifiering av individer i samhället.
- Kommunikationens former: Det finns flera olika sätt att kommunicera, inklusive tal, skrift och kroppsspråk.
- Kontext och mottagare: Hur vår kommunikation förändras beroende på vem vi pratar med och i vilken situation.
- Samhällelig påverkan: Inverkan av kultur och samhälle på språkanvändning.
- Interaktion och feedback: Betydelsen av att ge och få feedback i kommunikationsprocessen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kommunikation | Processen att överföra information mellan individer. | Kommer från latinets ‘communicare’ som betyder att ‘göra gemensam’. |
Interaktion | Ömsesidig påverkan mellan individer. | Kommer från latinets ‘inter’ som betyder ‘mellan’ och ‘actio’ som betyder ‘handling’. |
Kontext | Aktuell situation eller omständighet i vilken kommunikation äger rum. | Från latinets ‘contextus’ som betyder ‘sammankoppling’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar kulturen det sätt vi kommunicerar på?
- B. Kan man kommunicera effektivt utan ord? Diskutera exempel.
- C. Vilken roll spelar kroppsspråket i vår kommunikation?
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en rollspelsövning där de får spela olika roller i en kommunikationssituation. De delas in i grupper och får ett tema att diskutera, varefter de presenterar sina samtal för klassen. Detta gör att eleverna får praktisera både talad och skriven kommunikation i en trygg miljö.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad lärde du dig idag om kommunikation? | Svaret är individuellt. |
Vilken typ av kommunikation tyckte du var mest intressant? | Svaret är individuellt. |
Hur kan du använda det du lärt dig i framtida situationer? | Svaret är individuellt. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor, A4) där de reflekterar över en kommunikationssituation de varit involverade i. De ska beskriva hur de använde språket, vilka utmaningar de stötte på och vad de lärde sig av erfarenheten.
Citat
*”The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.”* – George Bernard Shaw (1856-1950). Detta citat belyser vikten av att verkligen förstå varandra i kommunikationen, inte bara anta att budskapet har nått fram.