Lektion. Engelska 5. Kommunikation och språkförståelse. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 5

Tema:

Kommunikation och språkförståelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
– Textens uppbyggnad och stil i exempelvis olika genrer.
– Muntlig och skriftlig produktion i olika sammanhang.
– Hur man anpassar språket efter syfte, mottagare och situation.
– Eleven kan formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift på ett enkelt sätt.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat språk och kommunikation (10 min)
  • Diskutera vikten av språket i vår vardag.
  • Ge exempel på olika kommunikationssituationer.
  • Fråga eleverna om deras erfarenheter av att kommunicera på engelska.
  • Presentera målen för lektionen.
2. Mångfald av kommunikativa former (15 min)
  • Ge exempel på olika former av kommunikation (talad, skriftlig, visuell).
  • Diskutera hur dessa former används i olika kontexter.
  • Uppmuntra eleverna att ge egna exempel.
  • Visa klipp från filmer eller TV-program som exemplifierar olika kommunikationsstilar.
3. Praktisk övning i samtal (15 min)
  • Dela in eleverna i par.
  • Ge dem ett ämne att diskutera.
  • Be dem att använda en formell och en informell kommunikation.
  • Avsluta med att låta några par dela sina erfarenheter med klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Återkoppla till lektionens mål.
  • Fråga eleverna vad de har lärt sig.
  • Sammanfatta nyckelbegrepp.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Språkets roll: Språket är centralt för kommunikation och identifiering av individer i samhället.
  • Kommunikationens former: Det finns flera olika sätt att kommunicera, inklusive tal, skrift och kroppsspråk.
  • Kontext och mottagare: Hur vår kommunikation förändras beroende på vem vi pratar med och i vilken situation.
  • Samhällelig påverkan: Inverkan av kultur och samhälle på språkanvändning.
  • Interaktion och feedback: Betydelsen av att ge och få feedback i kommunikationsprocessen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kommunikation Processen att överföra information mellan individer. Kommer från latinets ‘communicare’ som betyder att ‘göra gemensam’.
Interaktion Ömsesidig påverkan mellan individer. Kommer från latinets ‘inter’ som betyder ‘mellan’ och ‘actio’ som betyder ‘handling’.
Kontext Aktuell situation eller omständighet i vilken kommunikation äger rum. Från latinets ‘contextus’ som betyder ‘sammankoppling’.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar kulturen det sätt vi kommunicerar på?
  • B. Kan man kommunicera effektivt utan ord? Diskutera exempel.
  • C. Vilken roll spelar kroppsspråket i vår kommunikation?

Aktivitet

Eleverna ska genomföra en rollspelsövning där de får spela olika roller i en kommunikationssituation. De delas in i grupper och får ett tema att diskutera, varefter de presenterar sina samtal för klassen. Detta gör att eleverna får praktisera både talad och skriven kommunikation i en trygg miljö.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad lärde du dig idag om kommunikation? Svaret är individuellt.
Vilken typ av kommunikation tyckte du var mest intressant? Svaret är individuellt.
Hur kan du använda det du lärt dig i framtida situationer? Svaret är individuellt.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor, A4) där de reflekterar över en kommunikationssituation de varit involverade i. De ska beskriva hur de använde språket, vilka utmaningar de stötte på och vad de lärde sig av erfarenheten.

Citat

*”The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.”* – George Bernard Shaw (1856-1950). Detta citat belyser vikten av att verkligen förstå varandra i kommunikationen, inte bara anta att budskapet har nått fram.


Modern Tillbaka-knapp