Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Kommunikation och uttryck i olika medier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Kommunikationens innehåll: Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. Händelser och händelseförlopp. Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. Innehåll och form i olika typer av fiktion. Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används. Engelska språkets ställning i världen. |
Betygskriterium (E) | Eleven formulerar sig enkelt och begripligt i tal och skrift, anpassar språket till olika situationer samt förstår huvudinnehållet i talad och skriven engelska. |
[Betygskriterier Engelska 5](https://www.skolverket.se)
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kommunikation (10 min)
- Presentera temat och syftet med lektionen.
- Diskutera vad kommunikation innebär.
- Definiera viktiga begrepp som ämnet kommer att beröra.
- Ge exempel på olika typer av kommunikation.
2. Genomgång av texter (15 min)
- Presentera olika medier: nyheter, sociala medier och litteratur.
- Analysera en nyhetsartikel tillsammans.
- Diskutera hur medier påverkar vår uppfattning om världen.
- Identifiera olika stilnivåer och ton i texterna.
3. Praktisk övning (15 min)
- Dela in eleverna i grupper om fyra.
- Låt varje grupp välja ett medie att analysera.
- Arbeta med att identifiera syfte och målgrupp.
- Förbered en kort presentation av deras resultat.
4. Presentation och diskussion (10 min)
- Varje grupp presenterar sin analys.
- Åpna för frågor och diskussion efter varje presentation.
- Ge feedback och ställ öppna frågor för att stimulera tankar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kommunikationens roll: Förstå hur kommunikationen är central i vår vardag och i arbetslivet.
- Olika kommunikationsformer: Genomgå skillnader mellan skriftlig och muntlig kommunikation.
- Kritiskt tänkande: Utveckla förmågan att kritiskt analysera och tolka texter och budskap.
- Reflektion: Reflektera över egna erfarenheter av kommunikation.
- Etiska frågor: Utforska relationer och etiska dilemman i kommunikation.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Kommunikation | Processen där information överförs mellan individer. | Från latin “communicare”, som betyder “att dela”. |
Media | Kanaler som används för att överföra information, som tidningar, TV och internet. | Från latin “medium”, som innebär “medel” eller “mellan”. |
Analys | Att systematiskt bryta ner information för att förstå dess komponenter. | Från grekiska “analusis”, vilket betyder “nedbrytning”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar sociala medier vår kommunikation idag jämfört med traditionella medier?
- B. Vilka etiska dilemman kan uppstå i kommunikationen i olika medier?
- C. Hur skiljer sig kommunikationen mellan olika kulturer och språk?
Aktivitet
För en praktisk aktivitet kan eleverna skapas du ska identifiera olika budskap i reklam. Låt dem arbeta i små grupper och analysera olika annonser (digitala eller tryckta) för att se hur budskapet är utformat. Eleverna ska notera stil och teknik som används för att övertyga och presentera sitt arbete för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad är kommunikation? | Processen där information överförs mellan individer. |
Vilka olika medier kan vi använda för kommunikation? | Tidningar, TV, internet, och sociala medier. |
Varför är etiska frågor viktiga i kommunikationen? | För att säkerställa att vi kommunicerar på ett ansvarsfullt och rättvist sätt. |
Hur kan media påverka vårt perspektiv? | Genom att styra vilka nyheter vi ser och hur de presenteras. |
Vilka strategier kan vi använda för att förbättra vår kommunikation? | Att anpassa vårt språk och använda klar, enkel kommunikation. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats på 1-2 sidor (A4) där de analyserar ett medieinslag, exempelvis en nyhetsartikel eller en reklam. De ska beskriva syftet med inslaget, målgruppen samt hur språket används för att nå ut till publiken. Denna uppgift syftar till att träna elevernas analysförmåga och förståelse av olika kommunikationsformer.
Citat
“The medium is the message.” – Marshall McLuhan, 1964 Detta citat refererar till hur den metod vi använder för att kommunicera påverkar själva budskapet, och det knyter an till lektionens fokus på olika medier och deras inverkan.