Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Kultur och samhälle
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: |
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. | |
Händelser och händelseförlopp. | |
Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. | |
Innehåll och form i olika typer av fiktion. | |
Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. | |
Engelska språkets ställning i världen. |
Betygskriterium (E) | Eleven diskuterar välutvecklat, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper. |
Källa: [Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion av temat (10 min)
- Presentera lektionens syfte och mål.
- Diskutera vikten av kulturell förståelse i språk.
- Ge exempel på kulturella fenomen som påverkar kommunikationen.
- Förklara hur dagens lektion kopplar till tidigare genomgångar.
2. Genomgång av aktuella händelser (15 min)
- Presentera en aktuell händelse från ett engelsktalande land.
- Diskutera händelsens påverkan på samhället.
- Uppmuntra eleverna att ställa frågor och dela sina åsikter.
- Sammanfatta diskussionen och koppla till centralt innehåll.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge dem ett ämne relaterat till dagens lektion att diskutera.
- Be varje grupp att förbereda en kort sammanfattning.
- Samla gruppernas insikter och diskutera i helklass.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Återkom till lektionens syfte och mål.
- Diskutera vad eleverna lärt sig idag.
- Sammanfatta de viktigaste punkterna.
- Ge utrymme för frågor och feedback.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Aktuella händelser: Eleverna ska kunna identifiera och diskutera aktuella händelser i engelsktalande länder.
- Kulturella referenser: Det är viktigt att förstå kulturella referenser och deras betydelse i språket.
- Etiska frågor: Diskussioner ska även inkludera etiska frågor relaterade till aktuella händelser.
- Fiktionens roll: Förstå hur fiktiva verk kan spegla samhällsförhållanden.
- Språkets ställning: Diskutera engelska språkets roll i global kommunikation.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Kultur | Det sätt som en samhällsgrupp lever, inklusive traditioner, värderingar och normer. | Från latin “cultura”, som betyder “odling”. |
Samhälle | En grupp människor som lever tillsammans i en organiserad gemenskap. | Från latin “societas”, som betyder “gemenskap” eller “förening”. |
Etik | Studiet av vad som är rätt och fel i mänskliga handlingar. | Från grekiska “ethos”, som betyder “karakter” eller “sed”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar kulturella skillnader kommunikationen mellan människor?
- B. Vilka etiska dilemman kan uppstå i samband med aktuella händelser, och hur bör vi hantera dem?
- C. I vilken grad bör litteratur och fiktion påverka vår förståelse av samhället?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en kort presentation där de presenterar en aktuell händelse från ett engelsktalande land. De skall inkludera information om händelsens betydelse och dess kulturella kopplingar. Presentationen ska inkludera både muntliga och visuella element, som bilder eller grafik. Målet är att öka förståelsen för hur nyheter formar vår syn på världen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad var dagens tema? | Kultur och samhälle. |
2. Nämn en aktuell händelse vi diskuterade. | [Svar kan variera]. |
3. Vad lärde du dig om kulturella skillnader? | [Svar kan variera]. |
4. Vilken etisk fråga diskuterade vi? | [Svar kan variera]. |
5. Hur påverkar reklam vår bild av olika kulturer? | [Svar kan variera]. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en aktuell händelse och skriva en kort uppsats (1-2 sidor) som kopplar händelsen till ett kulturellt fenomen. De ska analysera hur den aktuella händelsen kan påverka vår förståelse för kulturen och hur kulturella normer kan påverka vår syn på händelsen.
Citat
“Kultur är det som är kvar efter att vi har glömt allt vi lärt oss.” – Albert Einstein, 1936. Detta citat påminner oss om att kultur och dess inverkan går bortom det vi kan förstå rent intellektuellt; det är djupt rotat i vår identitet.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
📄 Word – Skapar ett dokument.
🖥️ PPT – Skapar en PPT.
➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.