Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 5. Läsa och analysera litterära texter. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Läsa och analysera litterära texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
• Olika litterära genrer och deras kännetecken.
• Tekstläsning och analys av skönlitteratur och sakprosa.
• Språkets struktur samt språkliga och stilistiska trender i engelskan.
• Samtida texter och mediers påverkan samt metodiska ansatser i textanalyser.
• Eleven kan läsa och förstå kortare texter på engelska
• Eleven kan ge en enkel redogörelse för centrala teman och författarskap
• Eleven kan använda ett varierat ordförråd i skrift och tal.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till litteraturanalys (10 min)
  • Förklara syftet med litteraturanalys och dess betydelse.
  • Diskutera varför vi läser skönlitteratur och vad vi kan lära oss av den.
  • Ge exempel på olika genrer och deras karakteristiska drag.
  • Presentera centrala frågor att ställa när man analyserar text.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en kort text.
  • Be grupperna att diskutera teman och stämning i texten.
  • Varje grupp sammanfattar sina tankar i en kort presentation.
  • Gruppvis redovisa perspektiv på textanalys.
3. Skriftlig analys (20 min)
  • Ge eleverna tid att skriva en kort analys av den text de just diskuterat.
  • Instruera dem att fokusera på språk, stil och tema.
  • Förtydliga att de ska använda stödord från diskussionen.
  • Samla in texterna för bedömning.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
  • Gå igenom viktiga lärdomar från lektionen.
  • Ställ frågor som kan leda till reflektion över hur litteratur påverkar oss.
  • Ge utrymme för frågor.
  • Instruera eleverna om kommande inlämning av skriftlig analys.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Genren roman: Romaner använder djupgående karaktärsutveckling och komplexa berättelsestrukturer för att förmedla teman på flera nivåer.
  • Poetiska tekniker: Språkliga tekniker såsom metaforer, rim och rytm skapar stämning och engagerar läsaren på ett djupare plan.
  • Sakprosa och argumentation: Skapandet av argument inom sakprosa och vikten av att använda evidens i skrivandet för effektiv kommunikation av fakta.
  • Litterär kritik: Att kunna navigera och förstå litterär kritik och de olika perspektiven som finns vid textanalys.
  • Mångkulturella perspektiv: Hur litteratur från olika kulturer berikar vår förståelse och ger insikter i andra livsberättelser.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Metafor En liknelse mellan två saker utan att använda “som”. Från grekiska “meta” (över) och “pherein” (bära).
Genre En klassifikation av litteratur baserat på stil och tema. Från franska “genre” som betyder “släkte”.
Stil Det sätt på vilket en text är skriven, inklusive språk och struktur. Från latin “stilus”, en skrivredskap.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar litteratur vår förståelse av andra kulturer och erfarenheter?
  • B. På vilket sätt kan litteratur spegla samhället och dess förändringar genom tiderna?
  • C. Vilken roll spelar språk och stil i hur vi uppfattar en text, och kan olika språk ge olika perspektiv på samma berättelse?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppgift att skapa en visuell presentation av en litterär analys av en valfri text. De ska fokusera på att använda bilder, citat och sina egna analyser för att nå ut till sina klasskamrater. Presentationen ska innehålla en sammanfattning av teman, stil och budskap. Grupperna går sedan runt och presenterar för varandra, vilket ger dem både möjlighet att öva tal och att få insikter från andra perspektiv.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilket tema tar din text upp? Varierar med texten.
Vilka språkliga verktyg används i texten? Varierar med texten.
Vem är författaren och vad vill hen förmedla? Varierar med texten.
Vilka känslor väcker texten? Varierar med texten.
Vad lärde du dig idag som var nytt? Personligt svar.
Hur kan du använda denna analysmetod i framtiden? Personligt svar.
Vilka frågor har du fortfarande? Personligt svar.
Vad skulle du vilja veta mer om? Personligt svar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text där de analyserar en valfri litterär text utifrån de element de gått igenom i lektionen. Texten ska innehålla minst tre sidor A4, där de fokuserar på språk, stil, tema och författarens avsikter. De ska även inkludera egna reflektioner och eventuella personliga erfarenheter kopplade till texten.

Citat

”Litteratur är en sorts ledning snarare än att ge svar.” – Walter Benjamin, 1934. Detta citat betonat litteraturens roll i att öppna upp för frågor och reflektion snarare än att erbjuda definitive svar. Det knyter an till lektionens fokus på att analysera och diskutera litteraturens komplexitet.

“`


Modern Tillbaka-knapp