“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Läsförståelse: enkla artiklar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven förstår och analyserar innehållet i enkla texter och kan följa med i tankegångarna och resonemangen. |
Talad engelska och texter som är berättande, förklarande, diskuterande, argumenterande och rapporterande. | Eleven kan återberätta och referera till det lästa materialet på ett sammanhängande sätt. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till läsförståelse (10 min)
- Diskutera vad läsförståelse innebär och varför det är viktigt.
- Gå igenom vad som kännetecknar en enkel artikel.
- Förklara syftet med lektionen.
- Ge exempel på ämnen som tas upp i artiklar.
2. Gemensam läsning av artikel (15 min)
- Välj en enkel artikel och läs den gemensamt.
- Stanna upp för att förklara svåra ord.
- Ställ frågor under läsningen för att hålla elevernas fokus.
- Diskutera de centrala idéerna i artikeln.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt dem diskutera sina tankar kring artikeln.
- Identifiera väsentliga punkter och diskutera olika perspektiv.
- Varje grupp bör sammanfatta sina diskussioner.
4. Avslutande reflektion och utvärdering (10 min)
- Samla klassen igen för en diskussion om vad de lärt sig.
- Diskutera eventuella kvarstående frågor.
- Be eleverna ge feedback på artikeln och dess innehåll.
- Avsluta med att sammanfatta lektionen och anteckna studenten respons.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Språklig variation. Eleverna ska förstå hur språk kan variera beroende på kontext och syfte. Diskutera exempelvis skillnader mellan skriftligt och talat språk.
- Texttyper. Var medveten om olika texttyper och deras kännetecken, exempelvis artiklar, noveller eller faktatexter.
- Argumentation. Lär eleverna att känna igen argument i texter och hur dessa kan stödjas med bevis.
- Kulturell kontext. Diskutera vikten av kulturell kunskap och hur den påverkar tolkningen av texter.
- Kritiskt tänkande. Utveckla en förmåga att analysera och ifrågasätta information i texter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Artikel | En typ av skrivelse, ofta informativ, som behandlar ett visst ämne. | Från latinets “articulus”. |
Resonemang | En form av argument eller ett föreslagna sätt att tänka kring ett ämne. | Från latinets “resonare”. |
Begrepp | En idé eller ett koncept som används för att beskriva något. | Av latinets “conceptus”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är skillnaden på att läsa en artikel på engelska jämfört med svenska?
- B. Hur påverkar våra erfarenheter hur vi tolkar en text?
- C. Vilka etiska frågor kan uppstå i texter som diskuterar aktuella händelser?
Aktivitet
Eleverna delas in i mindre grupper för att skapa egna artiklar om ett aktuellt ämne som intresserar dem. De ska använda sig av en mall som innehåller några obligatoriska moment, såsom en introduktion, huvuddel och slutsats. Syftet med aktiviteten är att eleverna ska få praktisk erfarenhet av att formulera sig i skrift och använda språket kreativt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vilket var huvudämnet i artikeln? | |
2. Nämn en ny lärdom du fick från texten. | |
3. Hur kan du relatera denna artikel till egna erfarenheter? | |
4. Finns det något du tyckte var svårt att förstå? | |
5. Vad kände du var bra med den här texten? | |
6. Vilka frågor väcktes hos dig av denna artikel? | |
7. Har texten förändrat din syn på ämnet? | |
8. Vilken del av texten gillade du mest? |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en enkel artikel som de ska läsa hemma och förbereda en kort presentation kring. I sin presentation ska eleverna sammanfatta artikeln och redogöra för sina egna tankar och eventuella frågor som artikeln väcker.
Citat
“Den som inte kan läsa och inte kan skriva, kan inte heller förstå makten i sitt samhälle.” – Kofi Annan, 2000 Detta citat betonar vikten av läs- och skrivförmåga för att kunna delta aktivt i samhället, vilket knyter an till temat för lektionen.
“`