Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 5. Läsförståelse: nyhetsartiklar. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Läsförståelse: nyhetsartiklar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikationens innehåll, aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i tydligt formulerade texter av olika slag.
Händelser och händelseförlopp. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från muntliga och skriftliga källor av olika slag.
Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven varierat, tydligt och sammanhängande.
Innehåll och form i olika typer av fiktion. Eleven diskuterar välutvecklat, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.
Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang. Eleven formulerar sig även relativt ledigt och med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till nyhetsartiklar (10 min)
  • Presentera syftet med nyhetsartiklar och deras betydelse i samhället.
  • Diskutera vad som kännetecknar en bra nyhetsartikel.
  • Införa viktiga begrepp som objektivitet och vinkling.
  • Ge exempel på olika nyhetsgenrer.
2. Genomgång av lässtrategier (15 min)
  • Presentera olika lässtrategier för att förstå och analysera texter.
  • Visa hur man hittar huvudpoängen i en artikel.
  • Diskutera vikten av att identifiera källor och deras trovärdighet.
  • Ge exempel på hur man kan ställa frågor till texten för djupare förståelse.
3. Läsning av utvalda nyhetsartiklar (15 min)
  • Låt eleverna läsa två korta nyhetsartiklar (även digitalt) individuellt.
  • Ge dem konkreta frågor att besvara efter läsningen.
  • Uppmuntra eleverna att notera vilka miljöer, individer och intressen som framträder i texterna.
4. Diskussionsgrupp (10 min)
  • Dela in eleverna i små grupper för att diskutera sina svar.
  • Låt dem reflektera över likheter och skillnader i artiklarna.
  • Gå runt och ställ öppna frågor för att stimulera diskussionen.
  • Återkoppla till hela klassen och summera diskussionerna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Nyhetsvärdering: Förstå vad som gör en nyhet viktig och relevant för allmänheten.
  • Textanalys: Lär dig att identifiera och analysera olika journalistiska stilar och tekniker.
  • Språkbruk: Undersök hur språk används för att påverka och förmedla budskap.
  • Källkritik: Lär dig att kritiskt granska källor och artiklar för att avgöra deras trovärdighet.
  • Diskussion och debatt: Utveckla din förmåga att diskutera och formulera åsikter baserat på lästa artiklar.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Journalistik Fackområdet som handlar om nyhetsrapportering. Från franska “journalisme”.
Trovärdighet Kvaliteten av att vara tillförlitlig. Av medeltidslatinska “veridicus”.
Vinkling En specifik tolkning eller framställning av fakta. Från tysk “Winkel”.

Diskussionsfrågor

  • A. Diskutera hur nyhetsrapportering kan påverka allmänhetens uppfattning om aktuella händelser och ämnen. Ge exempel från artiklar som lästs.
  • B. Vilken roll spelar objektivitet inom journalistik? Kan en journalist verkligen vara helt objektiv?
  • C. Hur påverkar digitala medier hur människor konsumerar och uppfattar nyheter i dag?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att hitta en aktuell nyhetsartikel online. Varje grupp ska presentera sin artikel, sammanfatta innehållet och diskutera dess vinkling. De ska även jämföra sina artiklar med varandra och diskutera eventuella skillnader i presentation och information. Aktiviteten ska uppmuntra kritiskt tänkande och samarbete.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad gjorde nyheten viktig? Artikelns relevans för samhället.
Vilken artikel var mest trovärdig? Varför? Bedömning av källor och presentation.
Vilken vinkling har artikeln? Analys av språkliga val.
Hur kan nyheter påverka vår åsiktsbildning? Exempel på konkreta fall.
Varför är källkritik viktigt? För att säkerställa informationens integritet.
Vad är skillnaden mellan fakta och åsikter i nyhetsrapportering? Definition av bägge termer.
Hur kan vi förbereda oss inför mediekonsumtion? Verktyg och strategier innan läsning.
Vad lärde du dig om nyhetsartiklar idag? Reflektion över lektionens innehåll.

Hemuppgift

Eleverna ska välja en nyhetsartikel som de har läst under lektionen och skriva en reflekterande text om artikeln. De ska analysera innanhållet, identifiera vinklar och diskutera vad som gjordes bra eller mindre bra. Texten ska vara minst 1 A4-sida lång och innefatta egna åsikter och kopplingar till det lärda under lektionen.

Citat

“News is what somebody wants to suppress. Everything else is advertising.” – William Randolph Hearst, 1930

“`


Modern Tillbaka-knapp
×