Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 5
Tema:
Listening to weather forecasts
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Talad engelska i varierande tempo, även med inslag av sociolektal och dialektal variation, och texter, från olika medier. | Eleven förstår det talade språket i olika sammanhang, kan föra en enkel dialog och anpassa språket efter olika situationer. |
Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang. | Eleven kan ge exempel på aktuella händelser och diskutera deras påverkan på samhället. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till uppgiften (10 min)
- Presentera dagens tema om väder och prognoser.
- Förklara viktigheten av att förstå väderleksrapporter manuellt.
- Visar exempel på olika väderrapporter från olika medier.
- Diskutera olika väderterminologi på engelska.
2. Lyssna på väderprognoser (15 min)
- Spela upp en eller två väderprognoser av olika längd och stil.
- Eleverna lyssnar noga och antecknar viktiga detaljer.
- Ställ frågor till studenterna om vad de hörde.
- Diskutera skillnader mellan prognoserna.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Eleverna delas in i grupper för att diskutera de väderprognoser de lyssnat på.
- Varje grupp ska presentera sin analys av prognosen.
- Uppmuntra eleverna att använda korrekt terminologi och uttryck.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och viktiga lärdomar.
- Fråga eleverna om deras egen erfarenhet av väderprognoser.
- Delge resurser för att lyssna på väderprognoser hemma.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Väderterminologi: Eleverna ska förstå och lära sig centrala uttryck och termer som används i väderprognoser, som “temperatur”, “nederbörd” och “vindhastighet”.
- Lyssnarfärdigheter: Träna på att lyssna och förstå talad engelska i varierande hastighet och tydlighet, vilket är avgörande för att kunna följa väderrapporter.
- Tolkning av information: Utveckla förmåga att tolka information från olika källor och medier, jämföra och analysera dem.
- Diskussionsfärdigheter: Utveckla förmågan att delta i diskussioner och uttrycka åsikter om väder och dess effekter.
- Kulturella perspektiv: Förstå hur väder påverkar olika kulturer och livsstilar runt om i världen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Forecast | En förutsägelse om kommande väderförhållanden. | Från gammalfranska “forcast”, av “for” och “cast”, som betyder att kasta fram. |
Temperature | Graden av värme eller kyla. | Från latin “temperatura”, av “temperare”, som betyder att blanda. |
Precipitation | All form av nederbörd, inklusive regn och snö. | Från latin “praecipitatio”, vilket betyder nedfallande. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att förstå väderprognoser i vårt dagliga liv?
- B. Hur kan olika väderförhållanden påverka våra aktiviteter och motion?
- C. Diskutera skillnader mellan väder och klimat. Hur påverkar de vår miljö och livsstil?
Aktiviteter
Eleverna delas in i grupper och ska skapa sin egen väderprognos utifrån en given plats. De ska spela in en kort video där de presenterar prognosen med rätt terminologi och presentationsteknik.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är en väderprognos? | En förutsägelse om de kommande väderförhållandena. |
Vilka faktorer ingår i en väderprognos? | Temperatur, nederbörd, vindhastighet och molnighet. |
Hur kan vädret påverka ditt val av kläder? | Vädret påverkar om man ska ha på sig varmt eller svalt. |
Vad innebär nederbörd? | All form av vatten som faller från molnen, inklusive regn och snö. |
Hur skiljer sig väder från klimat? | Väder är kortsiktiga förändringar, medan klimat är genomsnittliga väderförhållanden över lång tid. |
Vilka källor kan vi använda för att få väderinformation? | Internet, tv, radio och väderappar. |
Hur kan vi göra en väderprognos mer exakt? | Genom att använda data från meteorologer och teknologiska verktyg. |
Vad är din favorit årstid och varför? | Svarar själv. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en väderprognos för sin stad i fyrkantig och informativ stil. De ska använda termer som de lärt sig under lektionen och förbereda sig för en muntlig presentation av prognosen i nästa klass.
Citat
“In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer.” – Albert Camus, 1951. Detta citat knyter an till lektionens tema genom att understryka hur vi kan hitta hopp och ljus i svåra väderförhållanden.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.