Lektion. Engelska 5. Listening to weather forecasts. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 5

Tema:

Listening to weather forecasts

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Talad engelska i varierande tempo, även med inslag av sociolektal och dialektal variation, och texter, från olika medier. Eleven förstår det talade språket i olika sammanhang, kan föra en enkel dialog och anpassa språket efter olika situationer.
Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang. Eleven kan ge exempel på aktuella händelser och diskutera deras påverkan på samhället.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till uppgiften (10 min)
  • Presentera dagens tema om väder och prognoser.
  • Förklara viktigheten av att förstå väderleksrapporter manuellt.
  • Visar exempel på olika väderrapporter från olika medier.
  • Diskutera olika väderterminologi på engelska.
2. Lyssna på väderprognoser (15 min)
  • Spela upp en eller två väderprognoser av olika längd och stil.
  • Eleverna lyssnar noga och antecknar viktiga detaljer.
  • Ställ frågor till studenterna om vad de hörde.
  • Diskutera skillnader mellan prognoserna.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Eleverna delas in i grupper för att diskutera de väderprognoser de lyssnat på.
  • Varje grupp ska presentera sin analys av prognosen.
  • Uppmuntra eleverna att använda korrekt terminologi och uttryck.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och viktiga lärdomar.
  • Fråga eleverna om deras egen erfarenhet av väderprognoser.
  • Delge resurser för att lyssna på väderprognoser hemma.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Väderterminologi: Eleverna ska förstå och lära sig centrala uttryck och termer som används i väderprognoser, som “temperatur”, “nederbörd” och “vindhastighet”.
  • Lyssnarfärdigheter: Träna på att lyssna och förstå talad engelska i varierande hastighet och tydlighet, vilket är avgörande för att kunna följa väderrapporter.
  • Tolkning av information: Utveckla förmåga att tolka information från olika källor och medier, jämföra och analysera dem.
  • Diskussionsfärdigheter: Utveckla förmågan att delta i diskussioner och uttrycka åsikter om väder och dess effekter.
  • Kulturella perspektiv: Förstå hur väder påverkar olika kulturer och livsstilar runt om i världen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Forecast En förutsägelse om kommande väderförhållanden. Från gammalfranska “forcast”, av “for” och “cast”, som betyder att kasta fram.
Temperature Graden av värme eller kyla. Från latin “temperatura”, av “temperare”, som betyder att blanda.
Precipitation All form av nederbörd, inklusive regn och snö. Från latin “praecipitatio”, vilket betyder nedfallande.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför är det viktigt att förstå väderprognoser i vårt dagliga liv?
  • B. Hur kan olika väderförhållanden påverka våra aktiviteter och motion?
  • C. Diskutera skillnader mellan väder och klimat. Hur påverkar de vår miljö och livsstil?

Aktiviteter

Eleverna delas in i grupper och ska skapa sin egen väderprognos utifrån en given plats. De ska spela in en kort video där de presenterar prognosen med rätt terminologi och presentationsteknik.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är en väderprognos? En förutsägelse om de kommande väderförhållandena.
Vilka faktorer ingår i en väderprognos? Temperatur, nederbörd, vindhastighet och molnighet.
Hur kan vädret påverka ditt val av kläder? Vädret påverkar om man ska ha på sig varmt eller svalt.
Vad innebär nederbörd? All form av vatten som faller från molnen, inklusive regn och snö.
Hur skiljer sig väder från klimat? Väder är kortsiktiga förändringar, medan klimat är genomsnittliga väderförhållanden över lång tid.
Vilka källor kan vi använda för att få väderinformation? Internet, tv, radio och väderappar.
Hur kan vi göra en väderprognos mer exakt? Genom att använda data från meteorologer och teknologiska verktyg.
Vad är din favorit årstid och varför? Svarar själv.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en väderprognos för sin stad i fyrkantig och informativ stil. De ska använda termer som de lärt sig under lektionen och förbereda sig för en muntlig presentation av prognosen i nästa klass.

Citat

“In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer.” – Albert Camus, 1951. Detta citat knyter an till lektionens tema genom att understryka hur vi kan hitta hopp och ljus i svåra väderförhållanden.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp