“`html
Lektionsplanering
Ämne: Engelska
Årskurs: Gymnasiet
Skapat för lektion: Muntlig kommunikation: dialoger
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll, aktuella och bekanta ämnesområden, vardagliga situationer, åsikter och erfarenheter, relationer och etiska frågor, språkets ställning i världen, samt strategier för att förbättra kommunikationen. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till dialoger (10 min)
- Gör en kort sammanfattning av vad en dialog är.
- Ge exempel på olika typer av dialoger som eleverna kommer att arbeta med.
- Diskutera vikten av att anpassa dialogen efter situation och mottagare.
- Ställ frågor till eleverna om deras erfarenheter av att delta i dialoger.
2. Kommunikationsstrategier (15 min)
- Presentation av olika strategier för effektiv muntlig kommunikation.
- Diskutera hur man kan använda kroppsspråk och tonfall för att förtydliga budskap.
- Ge exempel på artighetsfraser och uttryck för att öppna eller avsluta dialoger.
- Övning i små grupper: skapa egna exempel på en dialog med olika strategier.
3. Rollspel (20 min)
- Eleverna delas in i par eller små grupper för att genomföra rollspel baserat på förberedda situationer.
- Ge tydliga instruktioner för de situationer de ska framföra och fördela roller.
- Varje grupp ska träna på sin dialog innan de framför den för klassen.
- Ge tid för reflektion efter framförandet och be klassen ge feedback.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen och dialogerna.
- Diskutera svårigheter och lättnader eleverna upplevde under övningarna.
- Ge konkret feedback på vad som väl utförts i dialogerna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Dialogstruktur. Lär dig hur en dialog byggs upp och vilka delar den innehåller, såsom inledning, kropp och avslutning. Det är avgörande för att kommunikationen ska bli effektiv och tydlig.
- Kommunikationsstilar. Förstå hur olika stilar kan påverka budskapet och mottagarens uppfattning. Detta innefattar ämnen som formalitet och informell kommunikation.
- Lyssna aktivt. En viktig del av muntlig kommunikation är förmågan att lyssna. Aktiva lyssnare kan anpassa sina svar enligt vad som sagts, vilket skapar en bättre dialog.
- Kulturella uttryck. Utforska hur kulturella skillnader påverkar dialoger, och lär dig att vara medveten om och respektera dessas uttrycksformer.
- Feedback och kritik. Att ge och ta emot feedback är centralt i kommunikationen. Öva på hur du ger konstruktiv kritik på ett bra sätt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Dialog | En konversation mellan två eller flera personer. | Från grekiska ‘dialogos’, vilket betyder ‘samtal’. |
Strategi | En plan för att uppnå ett specifikt mål. | Från grekiska ‘strategia’, som relaterar till krig och ledning. |
Kroppsspråk | Icke-verbal kommunikation genom kroppens rörelser och ställningar. | Består av två svenska ord, ‘kropp’ och ‘språk’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar kroppsspråk kommunikationen i en dialog?
- B. Vilka utmaningar kan uppstå i en interkulturell dialog?
- C. Hur kan vi använda dialoger för att lösa konflikter i vår vardag?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får välja ett aktuellt ämne att diskutera. De ska förbereda en dialog som sedan framförs inför klassen. Efter varje framförande ska klassen ge respons och diskutera de strategier som använde. Detta ger eleverna praktisk erfarenhet av att strukturera och genomföra en dialog.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad definierar en god dialog? | En god dialog är konstruktiv och öppen, med aktivt lyssnande. |
Vilka strategier kan användas för effektiv kommunikation? | Bra kroppsspråk, anpassat språk och aktiva lyssningsstrategier. |
Hur påverkar kultur dialogen? | Kultur påverkar sättet att kommunicera, såsom olika normer och uttryck. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort dialog (2-3 sidor A4) mellan två personer som diskuterar ett aktuellt ämne. De ska använda strategierna som lärdes ut under lektionen och inkludera olika språkliga uttryck. Dialogen ska vara kreativ och reflektera deras åsikter.
Citat
“The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.” – George Bernard Shaw Detta citat betonar vikten av att verkligen förstå varandra i dialoger och hur lätt missförstånd kan inträffa.
“`